Tweetalig en internationaal onderwijs centraal bij het World Teachers Programme
Bij dit tweetalige profiel volg je de universitaire lerarenopleiding met speciale aandacht voor taal, cultuur en diversiteit in tweetalig en internationaal onderwijs. Student Lauren Rutherford en opleider Tessa Mearns vertellen over deze opleiding.
Tweetalig opvoeden en lesgeven
Lauren: ‘Wat ga ik doen als mijn dochter naar school gaat, dacht ik een paar jaar geleden. Ik wilde een lerarenopleiding volgen en vond het World Teachers Programme (WTP), dat gedeeltelijk in het Engels is. Vanwege de tweetalige opvoeding van mijn dochter heb ik best veel gelezen over tweetalige opvoeding en onderwijs, heel interessant. Nu geef ik scheikunde op een school met regulier Nederlandstalig en tweetalig onderwijs (TTO), en ook internationaal onderwijs.’
Lesgeven in het Engels en Nederlands
Tessa Mearns (lerarenopleider bij het ICLON) vult aan: ‘Voor Lauren is het mogelijk om op haar school alle verschillende niveaus in het Nederlands en in het Engels te geven. Als je bijvoorbeeld scheikunde geeft op een Nederlandse tweetalige school, dan geef je in de onderbouw vaak Engelstalig les. Maar in de bovenbouw schakelt het meestal al weer over naar Nederlands. Op een puur internationale school is alles in het Engels, je moet dan zowel Engels als Nederlands kunnen spreken. Voor het WTP is een toelatingseis dat je Nederlands kunt. Bovendien raden we sterk aan dat je geen WTP doet als je niet C1-niveau Engels hebt. Want de scholen verwachten een bepaald niveau van Engels.
Het WTP bij het ICLON is tweetalig. Vakdidactiek en pedagogiek volgen de meeste studenten in het Nederlands en speciale WTP-vakken zijn in het Engels. De schoolpraktijk, de helft van de lerarenopleiding, is op een tweetalige of internationale school. En Pedagogisch-didactische vaardigheden doen we in een aparte WTP-groep in het Engels met extra aandacht voor de rollen van taal, cultuur en diversiteit.’
Over veel nadenken op het hetzelfde moment
Lauren: ‘Ik geef nu les aan alle onderdelen van mijn school: internationale school, TTO (tweetalig onderwijs) en regulier vwo. Na al die colleges bij het WTP denk ik, naast scheikunde, ook veel meer over taal. Bijvoorbeeld hoe het is om te studeren in een taal die niet je eerste taal is. Hoe is het voor de TTO-leerlingen, dat ze alles in het Engels doen? Wat kunnen ze al en wat begrijpen ze? Dat heb ik zelf ook meegemaakt in de opleiding, dus heel interessant voor mij.
Het WTP is een intensief programma. Je moet over heel veel verschillende dingen nadenken op hetzelfde moment. Dus niet alleen gewoon vakdidactiek, maar ook over culturele dingen, over taal. Je bent constant bezig met verschillende dingen. Dat maakt het wel een uitdaging.’
Tessa: ‘Het is niet zozeer dat het extra werk is in de zin van uren. Maar het kost op een andere manier moeite. Ik denk dat je iemand moet zijn die dat interessant en leuk vindt. Je moet het wel leuk vinden om na te denken over dit aspect van het onderwijs.’
Stage in het buitenland
Lauren: ‘Voor mijn buitenlandstage ging ik terug naar mijn oude school in Noord-Ierland. Het is meer dan 20 jaar geleden dat ik op school zat. Dus ik wou heel graag weten wat er veranderd is. En wat is anders dan hier in Nederland? Dat was heel interessant. Eigenlijk was niet zoveel anders dan vroeger, maar wel heel anders dan in Nederland. Alles is gericht op prestaties, op examens. Dus je geeft op zo’n manier les dat leerlingen weten wat ze op het examen moeten opschrijven, letterlijk. In Nederland doen ze meer actieve dingen in de les en onderzoekend leren. Het klassenmanagement is ook heel anders, de leerlingen zijn heel braaf.’
Van Calcutta tot Curaçao
Tessa: ‘Bij het WTP krijg je de kans om stage te lopen in het buitenland. We hadden dit jaar een student die naar een internationale school in Calcutta ging, en er gaan soms studenten naar Curaçao. Maar ook naar verschillende Europese landen en allerlei verschillende type scholen. Vorig jaar gingen twee studenten naar mijn oude school. We hebben een groot netwerk aan alumni, op heel veel verschillende locaties.
De stage mag ook op een ander type school in Nederland. We hadden bijvoorbeeld dit jaar iemand die stage liep op een Daltonschool in Den Haag. En een student die naar een school gaat met een grote internationale schakelklas voor jongeren die net in Nederland zijn komen wonen.'
Docent worden met iets extra's
Lauren: ‘Ik raad het WTP aan als je docent wil worden, maar dan met iets extra’s. Het is afwisselend, want je hebt de mogelijkheid om in het Nederlands en het Engels les te geven. Bovendien zijn tweetalige en internationale scholen anders. Het is gewoon fijn om een brede opleiding te hebben.’
Tessa: ‘Ik raad het WTP niet alleen aan voor studenten die les willen geven in het TTO of internationaal onderwijs. Maar ook omdat je de onderwerpen die we bespreken in World Teachers, de rol van taal in je vak, interessant vindt. Bijvoorbeeld Content and Language Integrated Learning (CLIL). Kwesties van diversiteit, culturele diversiteit, maar ook andere types diversiteit en de rol van cultuur in het onderwijs komen ook aan de orde. Dit zijn niet dingen die alleen relevant zijn in het tweetalig en internationaal onderwijs. We hebben oud-studenten die nu in compleet andere contexten werken. Zij geven aan dat zij baat hebben bij de dingen die ze in het WTP leerden. Dus ook als ze les geven aan Nederlandse kinderen in het Nederlands, of aan heel diverse kinderen met allerlei verschillende taalachtergronden. Zij vinden wat ze hebben geleerd over CLIL daar even relevant als in het TTO. Bovendien vinden zij de aandacht voor de rol van cultuur en diversiteit in de manier waarop je omgaat met leerlingen heel waardevol. Maar ook je blik op de stof die je behandelt.’
Is het World Teachers Programme iets voor Jou?
Heb je interesse in internationaal georiënteerd onderwijs met aandacht voor de rol van talen, culturen en diversiteit? Spreek je Engels op minimaal C1-niveau en wil je graag lesgeven in het Engels? Dan is het World Teachers Programme (WTP) wellicht iets voor jou!