10 jaar Humanities Lab gevierd in stijl op de Capstoneconferentie

Met creatieve posterpresentaties sloten studenten van het Humanities Lab hun honoursprogramma af tijdens de jaarlijkse Capstoneconferentie in PLNT Leiden. Het was een speciale editie, waar alumni en docenten herinneringen ophaalden aan 10 jaar Humanities Lab.

Voor de tiende Capstoneconferentie stond een borrel op het dakterras van het PLNT gepland, maar de weergoden besloten dat die toch echt binnen moest plaatsvinden. Niet dat dit nieuws de sfeer beïnvloedde: vanaf het begin was er een gevoel van opwinding en enthousiasme onder de 62 studenten die deze dag – na jaren van hard werken – het Humanities Lab zouden afronden.

De conferentie begon om 14:00 uur, maar de meeste studenten waren al eerder gearriveerd om de zorgen van het studentenleven - papers, deadlines, examens - te bespreken onder het genot van een kop koffie of thee. Vervolgens trapten ze het event af met pitches aan hun medestudenten. De afgelopen maanden doken ze in een breed scala aan onderwerpen - duurzaam beleggen, dekolonisatie, AI - en benaderden deze vanuit geesteswetenschappelijk perspectief. Zelfs studenten die verwante onderwerpen onderzochten, gebruikten verschillende benaderingen – met een fascinerend uur aan pitches tot gevolg.

Hoogleraar Jan Sleutels haalt herinneringen op na 10 jaar Humanities Lab

Yoda-maskers en overnachtingen op de campus

Vervolgens werden de aanwezigen uitgenodigd voor een 'trip down memory lane' door professor Jan Sleutels, die het publiek herinnerde aan het 10-jarig bestaan van Humanities Lab (de Honours College track van Geesteswetenschappen). Sleutels gaf een levendige presentatie, waarbij hij studenten en medewerkers liet zien waar het allemaal begon en hoe het programma zich heeft ontwikkeld tot een levendige track – niet zonder de mensen te bedanken die betrokken waren bij de totstandkoming ervan.

Er was ook ruimte voor humor. Wanneer Sleutels aan de hand van foto’s illustreert hoeveel moeite hij heeft gedaan om studenten te werven voor het programma - waaronder lesgeven met een Yoda-masker en slapen op de campus - kun je niet anders dan glimlachen. Het waren 10 bewogen jaren!

‘Wat Humanities Lab bijzonder maakt’

Na dit intermezzo verkenden studenten elkaars onderzoek op een meer interactieve manier, door middel van posterpresentaties. Dit creëerde precies de levendige en warme sfeer waar je bij een feestelijke afsluiting op hoopt. ‘Het is verbazingwekkend hoe ongedwongen en ontspannen dit alles aanvoelt, terwijl het tegelijkertijd het resultaat is van veel energie en motivatie’, vertelt een student. ‘Dat is wat het Humanities Lab voor mij zo bijzonder maakt: het draait allemaal om nieuwsgierigheid en het willen weten.’

Voor deze jubileumeditie van de Capstoneconferentie waren ook alumni van voorgaande jaren uitgenodigd. Dit leidde tot meer dan alleen een gezellig praatje en het uitwisselen van ervaringen. De alumni gaven de studenten concrete tips om hun werk te verbeteren. Een alumnus, nu werkzaam bij het Ministerie van Financiën, gaf studenten nieuwe invalshoeken voor hun onderzoek rond duurzaam beleggen. De studenten namen het advies graag ter harte.

En de winnaar is...

De posterronde werd afgesloten met een toespraak van Floor Peeters. Zij werkt momenteel voor de Europese Unie, maar was zelf ooit student bij het Humanities Lab. Peeters leek verrast door het hoge niveau van de presentaties: ‘Ik had van alles willen vertellen, maar het lijkt erop dat jullie al zoveel weten.’ Op basis van haar ervaringen drukte Peeters de studenten op het hart dat 'geesteswetenschappen ertoe doen' en een fundamentele motor zijn achter beleid.

Na afloop werden de studenten beloond voor hun harde werk met heerlijke hapjes en drankjes. Maar belangrijker nog: de winnaar van de pitch- en posterwedstrijd werd bekend gemaakt! Het groepje dat zich bezighield met duurzaam beleggen bleek de beste pitch in huis te hebben, terwijl de studenten die presenteerden over AI de beste poster hadden gemaakt . Ze kregen elk een prijs die de geesteswetenschappen eer aan doet: een boekenbon van 20 euro.

Humanities Lab alumna Floor Peeters

Tekst: Stan De Feyter