Universiteit Leiden

nl en

Onderwijsparade: Aan de slag met maatschappelijke vraagstukken en een externe opdrachtgever

De Onderwijsparade komt er weer aan. Op donderdagmiddag 20 juni kun je je door je collega’s laten inspireren over onderwijsvernieuwing. Universitair docent Elpine de Boer staat op de informatiemarkt met haar project over maatschappelijke vraagstukken en een externe opdrachtgever.

Voor welzijnsorganisatie Incluzio onderzocht De Boer samen met studenten wat de mogelijke rol van religie en cultuur was bij hulp aan armoede. Kon het zijn dat wijkbewoners door deze factoren het buurthuis dat deze hulp verleende beter of juist slechter wisten te vinden?

Gelaagde opdracht

‘In vergelijking met de tijd waarin ik zelf studeerde (dertig jaar geleden), zijn opdrachten voor studenten nu erg concreet, specifiek en gedetailleerd’, legt De Boer uit. ‘In het vak Practicing religious studies is het vraagstuk waarmee de studenten aan de slag gaan juist weinig specifiek. De vraag van de opdrachtgever kent meerdere lagen, op voorhand is niet duidelijk welke producten moeten worden opgeleverd en er moet worden samengewerkt met mensen uit de praktijk.’

Dit leidde tot uitdagingen voor de studenten en docent. ‘We hebben ons regelmatig flexibel moeten opstellen’, geeft De Boer toe. ‘In dit soort projecten is het belangrijk om wekelijks te reflecteren op de gang van zaken en te accepteren dat niet alles meteen lukt of duidelijk is, dat dingen soms fout gaan en bijgesteld moeten worden.’

Voorbereiding op de praktijk

Toch wegen de voordelen daar voor De Boer ruimschoots tegen op. ‘Studenten leren door deze aanpak hoe het er in de latere beroepspraktijk aan toe gaat, waar het immers ook dikwijls niet onmiddellijk duidelijk is wat er van je verwacht wordt. Verder kan het werken aan een vraagstuk uit de praktijk motiverend werken. Het roept een zekere urgentie op en leidt tot meer betrokkenheid bij het oplossen van vraagstukken, terwijl het ook een ander appel doet op kwaliteiten die in schrijfopdrachten niet direct zichtbaar zijn. Tegelijkertijd is het ook als docent een avontuur om tijdens een project samen met studenten hobbels te nemen en ontdekkingen te doen.’

Op de jaarlijkse Onderwijsparade vind je een postermarkt over onderwijsvernieuwing. Ook kun je deelnemen aan workshops. Dit jaar is het thema Maatschappelijke vraagstukken. Toegang is gratis. Meer informatie over de parade vind je hier. Aanmelden kan via dit formulier.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.