Dura Vermeer gaat nieuwe woonwijk in Oegstgeester deel van LBSP ontwikkelen

Na een intensieve tenderprocedure hebben Universiteit Leiden en de gemeente Oegstgeest gekozen voor Dura Vermeer als ontwikkelaar van een nieuwe woonwijk met veel betaalbare woningen in Nieuw Rhijngeest-Zuid. Het plan zet in op een groene en speels opgezette wijk, waar een prettige openbare ruimte centraal staat.

In de nieuwe wijk in het Oegstgeester deel van het Leiden Bio Science Park (LBSP)  komen 500 nieuwe woningen: 125 sociale huurwoningen, 225 huurwoningen in het middensegment en 150 woningen in de vrije sector. Bovenop de 500 woningen komt in de wijk ook een studentenwoontoren te staan met 300 woningen, die ontwikkeld wordt door DUWO.

Gebouwen te gast

Dura Vermeer zet in op een grote diversiteit aan woontypes en -stijlen en kleine clusters van gebouwen. Dit moet zorgen voor speelsheid, lucht en landschap. Nadruk ligt op de openbare ruimte, met veel oog voor groen, water en doorkijkjes. Gebouwen zijn er ‘te gast’. Het water van de Binnenrijn, met sloepenhaven, krijgt een centrale rol in de wijk, door Dura Vermeer toepasselijk ‘De Werf’ genoemd.

De beoordelingscommissie is te spreken over de gedurfde indeling van het plan en de tot de verbeelding sprekende ruimtelijke uitwerking. Ook de aandacht voor duurzaamheid, met veel oog voor biodiversiteit en een hoofdrol voor water in de vorm van wadi’s en regentuinen viel in goede aarde.

Aandacht voor ontmoeting

Ook ruimte voor ontmoeting is een belangrijk onderdeel van het plan. Voor Nieuw Rhijngeest-Zuid wil Dura Vermeer een gebied creëren, waar een community onder de bewoners ontstaat. De wens is dat mensen niet anoniem in de eigen tuin leven, maar elkaar ontmoeten in de openbare ruimte, langs het water met de sloepenhaven, op het levendige plein of een van de gezellige binnenplaatsen.

Ook Elfred Bus, wethouder ruimtelijke ordening in Oegstgeest, is enthousiast over de plannen. 'We werken hier aan een uniek stukje van het dorp. Dura Vermeer geeft met veel aandacht invulling aan de uitdaging om het Bio Science Park en Oegstgeest op een goede manier met elkaar te verbinden. We zijn blij dat we nu deze volgende stap zetten naar de realisatie van meer dan 300 betaalbare woningen in een prettige omgeving gericht op ontmoeting,  groen en water. Dit past goed bij Oegstgeest als fijne woongemeente.'

Zacht kleurenpalet

Ferdy Poppelier, directeur Vastgoed Universiteit Leiden: 'Dura Vermeer is het beste in staat gebleken een groene en ruime wijk te creëren en sluit daarmee zeer goed aan bij de ambities van de Universiteit en de gemeente. Bovendien kent het plan een prachtige overgang naar enerzijds de al bestaande woningen aan de overkant van de toekomstige Binnenrijn, door de keuze voor een zacht kleurenpalet en gelaagdheid in de bebouwing en aan de andere kant naar het Bio Science Park met een meer stevig en stads aangezicht. Ik kijk uit naar de verdere uitwerking en de komst van deze wijk met veel starterswoningen, wat enorm gaat bijdragen aan het bruisende park dat wij voor ogen hebben.’'

Nicolle Terlouw, directeur Vastgoedontwikkeling Dura Vermeer Bouw Zuid West: 'We zijn zeer blij met het vertrouwen van de gemeente Oegstgeest en de Universiteit Leiden in Dura Vermeer als partner in deze gebiedsontwikkeling. Met een gemixt programma en een hoge ambitie voor ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid is plan De Werf een geweldige opgave om met veel enthousiasme al onze ervaring, kennis en expertise in te gaan zetten.'

De bouw start naar verwachting in het eerste kwartaal van 2027.

De bovenstaande afbeelding is een schets, waaraan geen rechten kunnen worden ontleend.