Tien jaar PRINS: Studenten geven advies aan organisaties
In het derde jaar van de bachelor International Studies volgen de studenten het consultancytraject ‘Practicing International Studies’ (PRINS). Ze draaien een project voor echte opdrachtgevers, aan wie ze hun onderzoeksresultaten presenteren. PRINS is zo’n succes dat het inmiddels al tien jaar loopt.
PRINS heeft als doel studenten te leren hoe ze hun academische vaardigheden in de praktijk kunnen brengen. In teamverband gaan ze aan de slag met een adviesvraagstuk van internationale organisaties. Deze variëren van het Ministerie van Veiligheid en Justitie tot WarChild en Unesco.
Praktische toepassing
Twee studenten die meededen aan deze editie zijn Daan Verkuil en Alice Zanoli, die hun onderzoek presenteerden aan WarChild. ‘We kregen van hen de opdracht om in kaart te brengen wat voor impact klimaatverandering op conflictgebieden kan hebben’, vertelt Alice. ‘We moesten oplossingen presenteren om de mogelijke problemen die daaruit kunnen ontstaan. International Studies is heel erg gericht op de theorie, het PRINS-traject helpt om de daar opgedane kennis toe te passen in de echte wereld. Voor veel mensen is dit de eerste keer dat ze veldwerk doen.’
Daan sluit zich daarbij aan. ‘De studie bestaat grotendeels uit individuele papers schrijven, en dit traject leert je om samen te werken met mensen die je wellicht niet kent. Het klinkt heel pragmatisch, maar dat is iets wat me zeker gaat helpen in mijn verdere loopbaan. We hebben echt geleerd hoe je harmonieus met elkaar kan samenwerken’. Daarnaast bracht het PRINS-traject Daan een nieuw perspectief. ‘Onze aanpak van de casus heeft best wel een idealistische insteek, we denken volledig in de mogelijkheden. Tijdens de presentaties werd mij duidelijk dat we ook rekening moeten houden met de grenzen die we tegen kunnen komen, en hoe we daar mee om kunnen gaan’.
Overlapping van vakgebieden
WarChild zelf was ook aanwezig bij de PRINS-eindpresentaties. Zo voorzag Weng Ladaga, strategisch coördinator bij de organisatie, de studenten van feedback. Op de vraag waarom WarChild zich heeft aangesloten bij PRINS, geeft ze een eenduidig antwoord: ‘Het is de intersectionaliteit van het traject die ons het meeste aansprak en waarin we ook de mogelijkheden zagen, niet alleen voor de studenten maar ook voor WarChild. In de afgelopen tien jaar hebben we steeds vaker gezien dat ons werk in conflictgebieden wordt beïnvloed door de klimaatcrisis, die soms een aanjager kan zijn van conflicten en oorlog. Het werd dus urgenter om klimaatverandering te integreren in onze kinderrechtenprogramma’s. Er is echter een kloof tussen academisch onderzoek en de praktijk. Daarom hebben we de studenten gevraagd naar de wisselwerking tussen klimaat en conflicten met kinderen te kijken.’
Het is deze overlapping van vakgebieden en specialisaties die PRINS zo waardevol maakt, meent Ladaga: ‘De studenten kijken altijd anders naar de problemen dan de mensen die al langer in het vak zitten. Ze brengen een nieuw perspectief en weten vaak buiten de box te denken om zo oplossingen aan te raden, waar we zelf niet meteen aan denken’.