Toogdag 2024: de kracht van kennisdeling

Op donderdag 23 mei 2024 vond de jaarlijkse Toogdag plaats in het Kamerlingh Onnes Gebouw (KOG) voor de medewerkers van Faculteit der Rechtsgeleerdheid, georganiseerd door de Stafafdeling Onderzoek. De middag bood een unieke gelegenheid om kennis uit te wisselen over het diverse onderzoek binnen onze faculteit en om een kijkje te nemen bij verschillende afdelingen en onderzoeksgroepen.

Opening

De dag begon met een openingswoord van decaan Suzan Stoter en directeur Onderzoek Janine Ubink.

Janine Ubink vatte in haar speech het belang van deze dag samen: 'Het programma laat goed zien wat een diversiteit aan onderzoek er op de faculteit gebeurt, op en ook tussen de verschillende afdelingen: van doctrinair juridisch tot empirisch; van nationaal tot internationaal; van theoretisch tot toegepast.'

Parallelle sessie Frontiers & bounderies

Parallelle sessies

Tijdens de parallelle sessies gingen onderzoekers en medewerkers dieper in gesprek over specifieke onderzoeksprojecten. Universitair docent bij het Instituut voor Publiekrecht Anna Marhold was de moderator voor de parallelle sessie Frontiers and Boundaries:

‘De parallelle sessies tonen dat er zeer gevarieerd, juridisch complex, maar juist ook maatschappelijk heel relevant onderzoek wordt gedaan door onze medewerkers. Het was bijvoorbeeld fascinerend hoe de sprekers vertelden over privacy en veiligheidsaspecten van de burgerluchtvaart van de toekomst, wat het zeerecht kan leren van het recht van binnenwateren, en wat de naleving van internationale uitspraken ons kan vertellen over de legitimiteit van onze internationale rechtsorde.’

Externe spreker Stephan van Duin tijdens de sessie Wetenschapscommunicatie

Praktische tips over wetenschapscommunicatie

Tijdens de workshop Science Communication van Stephan van Duin van The Online Scientist kregen onderzoekers waardevolle tips over hoe zij hun onderzoek effectiever konden communiceren naar een breder publiek. Dit is een uitdaging waar onderzoekers niet altijd tijd voor hebben naast hun dagelijks werk. Stephan van Duin zegt daarop: is wetenschapscommunicatie iets voor ‘naast’ je werk of hoort het juist ‘bij’ je werk?’

Postersessie

Tijdens de koffiepauze was er in het restaurant een posterruimte ingericht waar een aantal Meijers PhD winnaars van 2022/2023 en startersbeurspromovendi hun projecten presenteerden. Dit gaf deelnemers de kans om in een informele setting met de onderzoekers te praten en nieuwe inzichten op te doen.

Paneldiscussie in de Lorentzzaal

Paneldiscussie kabinetsformatie

Het programma werd afgesloten met een paneldiscussie over de kabinetsformatie. Tijdens de discussie kwamen belangrijke vragen aan bod, zoals wat een extraparlementair kabinet is, wat de gevolgen zijn voor de politiek, wat de economische aandachtspunten van het akkoord zijn, en in hoeverre het akkoord op gespannen voet met mensenrechten en het strafrecht staat.

Universitair docent bij het Instituut voor Publiekrecht Luísa Pinto e Netto was de moderator tijdens deze paneldiscussie:

Ik vond het belangrijk om de Toogdag af te ronden met een actuele discussie die niet één gebied maar juist recht, economie en politiek samenbracht. Het is belangrijk dat wij zulke discussies in de Universiteit met elkaar kunnen voeren. Ook als het gevolgen heeft voor de Universiteit en wetenschap.

Het thema was echt een ‘hot topic’ op die dag, want een dag eerder werd het akkoord in de Tweede Kamer bediscussieerd. De sprekers waren goed op de hoogte van het formatieproces en het hoofdlijnenakkoord en bespraken ze in het licht van hun expertises, namelijk politiek staatsrecht, rechtsfilosofie, straf- en mensenrechten, belastingrecht en economie.

Ondanks sommige sombere constateringen, was iedereen blij om deze dag met elkaar te mogen afsluiten met een open, serieuze, respectvolle discussie.‘

Michael Klos, universitair docent bij het Instituut voor Metajuridica, spreker tijdens parallelle sessie Bits & Bytes en organisator van de Toogdag 2024 namens de Stafafdeling Onderzoek.

Datum volgende editie

De dag werd formeel afgesloten door Janine Ubink, gevolgd door een borrel in het restaurant, waar de aanwezigen konden netwerken en de dag informeel konden nabespreken onder het genot van een drankje.

De volgende Toogdag vindt plaats: donderdag 22 mei 2025 – save the date!