Unieke handgetekende kaart van Suriname uit 1830 beschikbaar in Digital Collections

De in 1830 getekende kaart van Suriname die in 2023 door de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) werd verworven is nu open access online beschikbaar gemaakt via Digital Collections. De kaart kan in hoge resolutie worden bestudeerd en gedownload worden.

De kaart van Suriname werd getekend door landmeter Helmuth Hendrik Hiemcke (1807/1808-1858) in opdracht van het koloniale bestuur van Suriname. Het document is bijna 2.5 meter lang en toont het land in groot detail. Suriname wordt getoond in een periode dat de plantagesamenleving in economisch opzicht over haar hoogtepunt heen was. Doordat de kaart nooit in druk is verschenen was deze vrijwel onbekend. De kaart is een waardevolle bron voor de geschiedenis van Suriname in de laatste decennia van de slavernij. In de Digital Collections van de UBL is de kaart als een geheel, of in acht detailopnames te bekijken.

De verwerving en digitalisering van de kaart werden mogelijk gemaakt met steun van het Bodel Nijenhuis Fonds voor cartografie (ondergebracht bij het Leids Universiteits Fonds), de Vrienden van de UBL, de Vereniging KITLV en verschillende particuliere giften.

"De uitdaging bij het digitaliseren was niet alleen het formaat van deze kaart, maar vooral ook het goed in beeld brengen van alle kleine, waardevolle details. Een kaart van een dergelijk formaat fotograferen we altijd in meerdere delen, die we vervolgens digitaal aan elkaar plakken. Nu besloten we de detailbeelden los te houden, zodat mensen de details goed kunnen zien zonder dat ze moeten werken met een enorm bestand."

Eva van 't Loo
Medewerker digitalisering

Detail van de monding van de rivier Suriname

Over Digital Collections

Via Digital Collections maakt de UBL gedigitaliseerd en born-digital materiaal beschikbaar voor onderzoek, onderwijs en het geïnteresseerde publiek. Het platform bevat uitgebreide functionaliteiten zoals het zoeken in full-text in gedrukte werken, het op hoog detail inzoomen op de beelden en de mogelijkheid om zelf HD-afbeeldingen te downloaden. Ook kan op materiaalsoort worden gezocht, kunnen zoekacties worden verfijnd, is er een koppeling met de bibliotheekcatalogus en kan tegelijk in verschillende collecties worden gezocht. Via de collectiepagina’s is iedere collectie ook apart goed toegankelijk. De gedigitaliseerde materialen zijn van duurzame links voorzien waardoor deze geschikt zijn voor verwijzingen op websites en in wetenschappelijke publicaties. Veel van het gedigitaliseerde materiaal is beschikbaar gemaakt in het Publiek Domein. Dit materiaal kan door iedereen worden gebruikt. Er wordt voortdurend nieuw materiaal via Digital Collections toegankelijk gemaakt. Een groot deel van de stukken is in te zien met de Leidse IIIF Advanced Viewer. Om de functionaliteit van Digital Collections optimaal te benutten kunnen gebruikers de Digital Collections instructievideo’s bekijken.