De Werf: betaalbare huurwoningen in het Leiden Bio Science Park

In het Oegstgeester deel van het Leiden Bio Science Park verrijst in de komende jaren een nieuwe woonwijk: De Werf. Een waterrijk en groen gebied met 125 sociale en 225 middeldure huurwoningen. Universiteit Leiden en Dura Vermeer bekrachtigden de afspraak voor de ontwikkeling ervan met hun handtekening op dinsdag 9 juli 2024.

Betaalbare huisvesting

Met de woningbouw laat de Universiteit Leiden zien dat zij een belangrijke maatschappelijke partner in de regio wil zijn. In een tijd waarin de woningmarkt onder druk staat, heeft de universiteit gekozen voor een evenwichtige en inclusieve benadering. Van de 500 door Dura Vermeer nieuw te bouwen woningen in De Werf zijn er 125 gereserveerd voor sociale huur, 225 voor middeldure huur en het plan bevat 150 vrije sector koopwoningen. Hiermee wordt niet alleen voorzien in de dringende behoefte aan betaalbare huisvesting, maar ook in een diverse en levendige gemeenschap.

De bouw van De Werf start naar verwachting in 2026. In het Oegstgeester deel van het Leiden Bio Science Park komt ook een studentenwoontoren te staan met 285 woningen, die ontwikkeld wordt door DUWO.

V.l.n.r.: Martijn Ridderbos (Vicevoorzitter van het CvB), Nicolle Terlouw (Dura Vermeer) en David Snelleman (Dura Vermeer).

Duurzaamheid als kernwaarde

Duurzaamheid staat centraal in de plannen voor De Werf. De wijk wordt ontwikkeld met oog voor klimaatadaptatie, circulariteit en biodiversiteit. Dit betekent dat er wordt gebouwd met materialen die opnieuw gebruikt kunnen worden en dat de inrichting van de wijk zo is ontworpen dat zij bestand is tegen klimaatveranderingen. Wateropvangsystemen zoals wadi’s, groene daken en energiezuinige bouwmethoden dragen bij aan een duurzame leefomgeving. Daarnaast is er veel aandacht voor biodiversiteit. Door de aanleg van diverse groene zones ontstaat een leefgebied voor verschillende plant- en diersoorten. Dit draagt niet alleen bij aan een prettige woonomgeving, maar ook aan het behoud van de natuur.

Speelse opzet

De Werf belooft een wijk te worden waar het prettig wonen is. De opzet is speels en ruim en de centraal gelegen sloepenhaven en horeca zorgen voor sfeer. Naast woningen komen er sportmogelijkheden. De faciliteiten, pleinen en binnenplaatsen bevorderen de sociale cohesie en maken van De Werf een levendige gemeenschap.