Dit was de Onderwijsparade: ‘Mooie manier om docenten aan te moedigen mogelijkheden te verkennen’
Tijdens de jaarlijkse Onderwijsparade zochten docenten van de Faculteit Geesteswetenschappen elkaar op voor tips, tricks en workshops.
Na een lunch en de openingsspeech van hoogleraar Maurits Berger over wetenschappelijk activisme en integriteit, verspreidden de aanwezigen zich over de informatiemarkt, waar ze in gesprek konden over de verschillende initiatieven voor onderwijsvernieuwing.
Contacten leggen en bijpraten
‘Ik ben hier vooral gekomen om collega’s te ontmoeten’, vertelt docent Francisco Alonso. ‘Ik ken nu vooral mijn collega’s van International Studies. Dit is een mooie mogelijkheid om anderen te ontmoeten en te zien wat er verder binnen de faculteit gebeurt.’
Ook hoogleraar Nivja de Jong heeft van de gelegenheid gebruikgemaakt om contacten met collega’s aan te halen. ‘We hebben even flink bijgepraat. Niet over het weekend of zo, maar over wat we doen. Ik weet nu dat zij een expertisemiddag meertaligheid gaan organiseren. Daar ga ik zeker heen.’
Onderwijsvernieuwing
Universitair docent Raymond Fagel is juist op een inhoudelijke missie. ‘Ik word in september lid van de facultaire onderwijscommissie. Dit leek me een mooi beginpunt om te kijken hoe er buiten geschiedenis wordt gewerkt. Wat me opvalt aan deze presentaties is dat studenten vaak gebruik moeten maken van moderne techniek om bijvoorbeeld video’s te maken. Bij mij roept dat de vraag op hoe ik dat moet beoordelen, als ik zelf geen video’s kan maken. Daar zou ik nog een antwoord op willen krijgen, al ben ik ook al blij dat ik hier meer heb geleerd over het nieuwe toetssysteem dat de universiteit gaat krijgen.'
‘Dat is mooi om te horen’, reageert digitaal toetscoördinator Jiske Angenent, die op de informatiemarkt staat om docenten uit te leggen hoe de migratie van Remindo naar ANS in haar werk gaat. ‘We proberen een brug te slaan tussen wat mensen willen en wat de mogelijkheden van het systeem zijn. Het is altijd fijn om van docenten te horen wat hun wensen zijn en nog fijner als we zien dat we die ook kunnen realiseren in het nieuwe systeem.'
Workshop kwalitatieve data en AI
Verderop in de ruimte staat onderwijskundig adviseur en onderzoeker Mario de Jonge een broodje te eten. ‘Bij het ICLON hebben we een alternatief ontwikkeld om vakken te evalueren’, vertelt hij. ‘Daarvoor wordt nu vaak gebruikgemaakt van likertschalen, maar uit onderzoek blijkt dat dit niet zo betrouwbaar is. In onze versie mogen studenten geschreven feedback geven op verschillende punten, waarna AI samenvat wat er gebeurt. Ik hoop dat mensen dat hier ook interessant vinden, want ik ga er zo een workshop over geven.’