Gastlezing Carlotta Rigotti aan de Kyoto Universiteit

Op donderdag 23 mei gaf Carlotta Rigotti, postdoctoraal onderzoeker bij eLaw, een gastlezing over de regulering van seksueel misbruik met beeldmateriaal (IBSA) in de Europese Unie aan de Kyoto Universiteit.

Tijdens haar presentatie gaf Carlotta een voorlopige analyse van de regulering van IBSA, gedefinieerd als het zonder toestemming creëren, maken of delen van intieme afbeeldingen of video's, inclusief gemanipuleerd materiaal, en dreigingen om dergelijk materiaal te verspreiden, onder de nieuw aangenomen Richtlijn inzake geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld. Haar primaire focus lag op de strafbaarstelling zoals opgenomen in de artikelen 5 en 7.1(c). Ze identificeerde beperkingen zoals de beperkte reikwijdte, bewijslastvereisten en de vereisten voor openbare bekendmaking. Ze besprak ook voorzieningen voor slachtofferhulp, vervolging en preventie van IBSA, inclusief bevelen tot verwijdering van inhoud. Tot slot verkende Carlotta kort de mogelijke bijdragen van de Digital Services Act en de AI Act, waarbij ze opmerkte dat hoewel deze wetten geen expliciete gendersensitiviteit of focus op IBSA hebben, bepaalde bepalingen kunnen helpen bij het bestrijden van IBSA door online platforms, zoekmachines en AI-ontwikkelaars verantwoordelijk te houden voor het faciliteren van dergelijke geseksualiseerde en gender gerelateerde schade.

Carlotta Rigotti en Momo Kisuna

Na haar presentatie legde Momo Kisuna van de Kyoto Universiteit het huidige juridische kader in Japan uit. Dit leidde tot een interactieve Q&A-sessie waarin deelnemers vragen stelden, de discussie uitbreidden naar onderwerpen zoals sexting en hun expertise deelden over het onderwerp vanuit andere rechtsgebieden, waaronder de regulering van deepfakes in Taiwan.

De lezing werd georganiseerd door Dr. Miki Kadota met ondersteuning van professor Masahiro Sogabe. Meer informatie over de Kyoto Universiteit is hier beschikbaar.