Goed onderwijs? Dat moet je goed regelen
Het is een vakgebied dat vaak onzichtbaar blijft, maar een enorme impact heeft op de dagelijkse werking van onze faculteit: onderwijslogistiek. Programmamanager Erik Reinders heeft een passie voor dit werk dat verder gaat dan processen en procedures. ‘We willen continu blijven verbeteren.’
Van aanmelding tot diplomering, je moet je onderwijslogistiek goed regelen. In zijn rol als programmamanager probeert Erik deze processen zo efficiënt mogelijk te organiseren. Samen met het programmateam zorgt hij ervoor zorgt dat alle betrokkenen hun werk soepel en effectief kunnen doen. ‘Het is een complex en uitdagend spel van optimalisatie en afstemming, waarin elke verbetering vaak meteen een positieve impact heeft op het onderwijs en de ervaring van docenten en studenten.’
Een betrouwbaar en effectief onderwijssysteem
Vertraagde diploma-uitreikingen, te late registratie van cijfers en foutieve administraties. De gevolgen van inefficiënte onderwijslogistiek kosten niet alleen tijd en geld, maar kunnen ook de mobiliteit van studenten in gevaar brengen. ‘Door deze processen te stroomlijnen, creëren we een betrouwbaar en effectief onderwijssysteem. Elke keer dat we een probleem oplossen of een proces verbeteren, zien we direct resultaat. Het bespaart de faculteit niet alleen middelen, maar zorgt ook voor een betere studentervaring en meer werkplezier bij collega’s. Dat geeft enorm veel voldoening.’
Themabijeenkomsten versterken de samenwerking
Een belangrijk initiatief van Erik zijn de themadagen, waar collega’s samenkomen om knelpunten te bespreken en ideeën uit te wisselen over mogelijke verbeteringen. Deze bijeenkomsten zijn niet alleen productief, maar versterken ook de samenwerking binnen de faculteit. ‘Het is inspirerend om te zien hoe betrokken en enthousiast alle collega’s zijn. Zelfs nu zij enorme werkdruk ervaren, nemen ze de tijd om mee te denken en samen oplossingen te vinden. Het toont de kracht van samenwerking en het gedeelde doel om ons onderwijs continu te verbeteren. En net zo belangrijk: de werkdruk moet omlaag en het werkplezier omhoog. En dat kan door onze processen te optimaliseren.’
Zonder goede logistiek geen goed onderwijs
Het werk van Erik en het programmateam mag dan vaak onzichtbaar zijn, de effecten ervan zijn dat zeker niet. Samen dragen zij bij aan de kwaliteit en efficiëntie van het onderwijs. ‘Onderwijslogistiek is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij onderwijsinnovatie. Maar zonder goede logistiek kunnen we geen goed onderwijs bieden.’
Beter onderwijs voor iedereen
Het is dan ook meer dan alleen administratief werk. ‘De inzet van onze medewerkers reikt verder dan cijfers en diploma's. Zij zorgen voor beter onderwijs voor iedereen. Ik ben trots op wat we doen en kijk ernaar uit om ook voor de toekomst samen het onderwijs zo goed mogelijk af te blijven stemmen op de behoeften van docenten en studenten.’