Het BIAS-project op het Japanse Symposium voor Kunstmatige Intelligentie 2024

Op 28 en 29 mei hield Carlotta Rigotti, postdoctoraal onderzoeker bij eLaw, een workshop over eerlijkheid en diversiteitsbias in AI-gestuurde werving tijdens het jaarlijkse symposium van de Japanse Society on Artificial Intelligence (JSAI) in Hamamatsu, Japan. De workshop werd georganiseerd als onderdeel van het BIAS-project in samenwerking met Eduard Fosch-Villaronga, universitair hoofddocent bij eLaw.

De workshop, getiteld 'The Ambitions and Limitations of AI-driven Recruitment and Selection: Unfolding Fairness and Diversity Bias', bood een vooruitstrevend platform voor academici en experts om de ambities en beperkingen van AI-toepassingen binnen de arbeidsmarkt te bespreken, specifiek in wervings- en selectieprocessen.

In februari 2024 werden vijf papers geselecteerd voor presentatie tijdens de workshop. Op de eerste dag omvatten deze presentaties een vergelijkende analyse van bestaande juridische kaders, de reële implicaties voor de sociale en ethische dimensies van wervingspraktijken en praktische ervaringen met het auditen van nieuwe technologieën. Op de tweede dag richtte de workshop zich op het verkennen van hoe AI-toepassingen voor HR-praktijken betrouwbaar kunnen worden gemaakt en betrok het de presentatoren en het publiek in een open debat. De discussies begonnen met de Assessment List for Trustworthy AI (ALTAI), waarbij deelnemers gedachten en ideeën deelden vanuit andere rechtsgebieden en sectoren.

Het algemene doel van de workshop was om samenwerkingsinspanningen te bevorderen om een eerlijker en rechtvaardiger landschap te creëren. Meer informatie over het symposium is beschikbaar op de JSAI-website. Meer details en updates over soortgelijke activiteiten binnen het BIAS-project zijn hier te vinden.