Jaarlijkse strategiedag: verder bouwen aan één instituut

Op 24 juni kwamen de leden van het instituutsbestuur, sectievoorzitters, afdelingshoofden en onderwijs- en onderzoekscoördinatoren samen om binnen het instituut de basis voor samenwerking te verstevigen. Zo werd besproken hoe we ons beter kunnen organiseren, en welke heldere afspraken we kunnen maken om met bepaalde zaken om te gaan.

Mogelijkheden voor samenwerking

De dag begon met inspirerende presentaties van elke afdeling of sectie over hun belangrijkste speerpunten en doelen. De presentaties waren verhelderend en boden een kijkje in de activiteiten binnen de verschillende afdelingen en secties. Dit leidde tot een beter begrip van elkaars werk en onthulde mogelijkheden voor samenwerking op thema's zoals sociale veiligheid, talentontwikkeling, team science en wetenschappelijke integriteit.

Hemmo Smit

Hemmo Smit: ‘Een mooi initiatief dat aansluit bij het thema van vandaag is ‘Psychology Connected’; een informele bijeenkomst die ieder kwartaal wordt gehouden, waarin enkele sprekers worden geïnterviewd over een specifiek onderwerp. Dat is open voor alle medewerkers van het instituut.’

Ambitieuze en realistische plannen

Na de lunch gingen de deelnemers in groepen aan de slag met de opdracht om een ambitieus en realistisch plan te presenteren rond een specifiek thema. Dat resulteerde in verrassende en uitvoerbare voorstellen

Het meest populaire voorstel was om een gezamenlijke kalender te maken van alle onderzoeken en onderwijsbijeenkomsten die ook interessant zijn voor andere secties. Hierdoor kunnen we elkaar beter leren kennen en van elkaar leren.

Gert-Jan Lelieveld: ‘Ik zie kansen om meer overlap te creëren in het samenwerken met maatschappelijke partners. Soms zijn maatschappelijke partners voor meerdere afdelingen relevant.

Eén instituut komt voor mij ook tot uiting in hoe we beslissingen nemen. Nu is er een dagelijks bestuur met portefeuilles onderwijs en onderzoek binnen elke afdeling en hetzelfde geldt voor het instituut. Als coördinatoren worden we in dit proces betrokken. Ik ben blij dat we nu samen optrekken en beslissingen breder worden genomen.’

Het instituutsbestuur zal samen met geïnteresseerde collega’s de plannen die tijdens de strategiedag bedacht zijn, concreet uitwerken. Zo bouwen we verder aan één instituut.

In deze uitdagende tijden is het essentieel dat we onze basis op orde hebben voor zaken die ons allemaal aangaan, zoals erkennen en waarderen, open science, sociale veiligheid en wetenschappelijke integriteit. Juist nu is het moment om samen deze fundamenten verder te versterken, zodat we als Instituut sterker en weerbaarder worden en dat we als collega’s elkaar kunnen vinden en ondersteunen.