Kabinet Schoof I: deze bewindslieden studeerden in Leiden

Het heeft even geduurd, maar het nieuwe kabinet staat op het bordes. Vier bewindslieden van Schoof I studeerden in Leiden. Wie zijn zij?

Nora Achahbar

Nora Achahbar (NSC) is de staatssecretaris Toeslagen. Van 2000 tot 2008 studeerde zij Nederlands recht en Encyclopedie en filosofie van het recht. Tijdens haar studie was Achahbar bestuurslid bij de studievereniging voor rechtenstudenten ELSA en lid van studentenvereniging Augustinus. Na haar studie werkte zij bij de Hoge Raad en was zij advocaat, buitengewoon opsporingsambtenaar bij Politie en officier van justitie bij het Openbaar Ministerie.

Teun Struycken

Teun Struycken (NSC) is de staatssecretaris voor Rechtsbescherming. Hij studeerde van 1987 tot 1993 Rechtsgeleerdheid in Leiden. In 2007 promoveerde hij aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het goederenrecht. Na zijn studie werd hij onder andere advocaat bij het internationaal advocatenkantoor NautaDutilh en hoogleraar Financiering, zekerheden en insolventierecht aan de Universiteit Utrecht.

Gijs Tuinman

Gijs Tuinman (BBB) is de staatssecretaris voor Defensie.  In Leiden deed hij de bachelor Bestuurskunde en de masteropleiding Management van de publieke sector. Vanaf 2007 was hij officier bij militaire missies in Afghanistan en Afrika en in 2010 werd hij pelotonscommandant bij het Korps commandotroepen. In 2014 werd hij tot Ridder in de Militaire Willems-Orde geslagen. Later werd hij universitair docent en onderzoeker krijgswetenschappen bij de Nederlandse Defensie Academie.

Mariëlle Paul

Mariëlle Paul (VVD) is de staatssecretaris voor Primair en Voortgezet Onderwijs en Emancipatie. Van 1985 tot 1991 studeerde zij Internationaal Recht in Leiden. Tijdens haar studie was zij lid van studentenvereniging Minerva. Na haar studie werkte ze onder andere bij oliemaatschappij BP, was zij mede-eigenaar van een communicatiebureau en in 2021 werd zij Tweede Kamerlid.

Eppo Bruins

Eppo Bruins (NSC) is de minister van Onderwijs. Hij is geen Leidse alumnus, maar heeft wel bij de Universiteit Leiden gewerkt. Van 2004 tot 2008 was hij instituutsmanager van het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde (LION). Per 1 mei 2024 was hij benoemd tot deeltijdhoogleraar Science in Politics and Public Policy, maar omdat hij minister wordt zal hij deze leerstoel niet langer bekleden.

Bannerfoto: ANP