Leiden Research Support Network: onzichtbare krachten in de wetenschap
Ze staan niet altijd in de schijnwerpers, maar zijn onmisbaar voor ons wetenschappelijk onderzoek: het netwerk van Leidse research support professionals blijft groeien en professionaliseren. Ruim honderd van hen wisselden kennis uit en deden inspiratie op tijdens de Leiden Research Support Network Conference.
Het is het vierde jaar op rij dat de conferentie wordt georganiseerd. En dat is niet voor niets, want het Leiden Research Support Network groeit en tussen leden wordt onderling steeds meer kennis en ervaring uitgewisseld. ‘De afgelopen jaren is ons netwerk uitgegroeid tot een actieve community of practice, waarbinnen Leidse research support professionals samenwerken, expertise delen en complexe vragen van onderzoekers oppakken’, vertelt programmamanager Dennis Janssen tijdens de plenaire opening. ‘De rollen van research support professionals ontwikkelen zich voortdurend en worden steeds belangrijker; een erkenning die ook tot uiting komt in ons strategisch plan.’
Tijdens de conferentie gingen deelnemers in negen workshops aan de slag met actuele kwesties, zoals ondersteuning bij grote samenwerkingsprojecten, veranderingen in het financieringslandschap, en hoe we ons moeten navigeren op het snijvlak van ethiek, datamanagement en kennisveiligheid. Daarnaast was er veel ruimte voor het smeden van nieuwe samenwerkingen en het uitwisselen van best practices.
‘De rollen van research support professionals ontwikkelen zich voortdurend en worden steeds belangrijker’
Meer dan ondersteunen
Aan het begin van de dag leidt universitair docent Stefan de Jong zijn keynote speech in met een mededeling: de jaarlijkse toekenningen van de prestigieuze Spinoza- en Stevinpremies komen er weer aan. Waarom hij dit deelt? ‘Omdat dit altijd gepaard gaat met media-aandacht voor de laureaten, maar er aan al die persberichten en nieuwsartikelen ook iets ontbreekt. Je leest bijvoorbeeld nooit over de subsidieadviseurs die deze wetenschappers hebben geholpen om deze beurzen binnen te slepen, de HR-adviseurs die hen ondersteunen bij het aannemen van promovendi, of de business developers die ervoor zorgen dat zij soepel kunnen samenwerken met andere partijen.’ Op het scherm achter De Jong prijkt de titel van zijn presentatie: onzichtbare krachten. ‘Terwijl ik jullie hier toch duidelijk zie zitten als grote groep’, zegt hij tegen de ruim honderd research support professionals in de zaal.
De Jong doet onderzoek naar hoe ‘professioneel personeel’ bijdraagt aan de productie van wetenschappelijke kennis. Hij kiest bewust voor deze term, in plaats van bijvoorbeeld ‘ondersteunend personeel’. Het gaat immers om veel meer dan ondersteunen, stelt hij. ‘Dit zijn afgestudeerde universiteitsmedewerkers die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen, onderhouden en veranderen van de sociale, digitale en fysieke infrastructuren die onderwijs, onderzoek en kennisuitwisseling mogelijk maken.’ Desondanks blijkt dat er in de wetenschappelijke literatuur nog veel aannames bestaan over research support professionals aan universiteiten. Die beelden verdienen meer nuance, vindt De Jong.
Ideale plaatje
Zijn er meer (persoonlijke) ontmoetingen tussen wetenschappers en research support professionals nodig? Senior grant advisor Anna Coyajee-van Rietschoten spreekt aan het begin van een project altijd eerst met een wetenschapper af, vertelt ze even later tijdens de paneldiscussie. ‘Ik leg dan heel duidelijk en eerlijk uit wat ze kunnen verwachten. De samenwerking zelf volgt dan later, maar zo hebben we in elk geval kennisgemaakt.’
‘Ik denk dat we moeten laten zien hoeveel mensen daadwerkelijk hun steentje bijdragen aan het onderzoek aan onze universiteit’
En zo bestaan er meer goede initiatieven. ‘Bij onze faculteit worden Research Desk-rondleidingen gegeven, zodat we alle procedures van begin tot eind kunnen uitleggen’, zegt universitair hoofddocent Lotte van Dillen van FSW. ‘Collega’s gebruiken de uitdrukking ‘it takes a village to raise a child’. Ik denk dat we die boodschap allemaal nog meer kunnen uitdragen, om zo te laten zien hoeveel mensen daadwerkelijk hun steentje bijdragen aan het onderzoek aan onze universiteit.’
De Jong sluit af met zijn ideale plaatje voor over tien jaar. ‘Dan heet dit niet langer een research support conferentie, maar een research infrastructure conferentie. Ook is de zaal gevuld met een mix van wat we nu nog academische en professionele staf noemen, die zich samen inzetten om dit soort bijeenkomsten mogelijk te maken.’
Wat nemen deelnemers mee van de conferentie?
Ellen Stijl-’t Hart
Consortium coordinator LUMC
‘Mijn doel vandaag was om verbinding te zoeken met mensen die hetzelfde werk doen als ik en tegen dezelfde dingen aanlopen, en daarvan te leren. Dat is zeker gelukt. Een workshop die er voor mij bovenuit sprong ging over samenwerking binnen grote projecten en hoe je mensen die je niet persoonlijk kent het beste kunt bereiken. Dat zorgde voor veel contact onderling en leverde herkenbare situaties op, heel leuk en nuttig dus. Tijdens de plenaire sessie ging het erover dat we misschien kunnen werken naar een meer gelijkwaardige samenwerking tussen universitaire medewerkers. Daar sloeg ik heel erg op aan, want die ervaring heb ik ook wel – dat je niet altijd op een gelijke voet staat in het gesprek. Het lijkt me interessant om met elkaar na te denken over hoe we dat zouden kunnen veranderen.’
James Smith
European and International Grants Officer bij het Institute of Security and Global Affairs
‘Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen aan de Universiteit Leiden, dus dit is de eerste keer dat ik bij zo’n bijeenkomst aanwezig ben. Ik had er al veel goeds over gehoord via de research support community – en nu begrijp ik waarom. Wat er voor mij vandaag bovenuit sprong was de workshop over kennisbeveiliging, aangezien dit een onderwerp is dat aan onze faculteit vaak voorbijkomt. Het idee van keynote speaker Stefan om onszelf te presenteren als professionele staf, sprak me ook aan, omdat er soms wat verwarring heerst over de namen van onze rollen. Dat wij een infrastructuur ondersteunen en onderhouden vond ik ook een mooi beeld. Het is interessant om zo’n onderzoeksinfrastructuur niet alleen te zien als iets waar wetenschapeprs bij betrokken zijn, maar als iets waar wij ook deel van uitmaken.’
Alessa Gambardella, PhD
Data steward bij de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen
‘Wat ik vandaag onder meer waardeerde, was dat er tijd was voor echte workshops, in plaats van enkel presentaties. Ik vond de update van de nieuwe tool voor projectmanagement ook erg nuttig. In slechts twintig minuten heb ik zoveel geleerd, zowel van de workshop zelf als van alle vragen van mijn collega’s. Ik kijk ernaar uit om nog meer te leren naarmate de tool verder wordt uitgerold. Dat geldt ook voor de vergelijkbare tool voor datamanagement die nu nog in ontwikkeling is. Deze conferentie was ook een goede manier om in contact te komen met andere collega’s die naast het wetenschappelijk personeel werken. Ik noem ons niet graag ondersteunend personeel, omdat ik denk dat ondersteuning soms iets is dat als een extraatje wordt gezien, of iets waar je zonder kunt – dat was tenminste mijn ervaring toen ik nog niet zo lang geleden zelf onderzoeker was. Misschien is de Leiden Research Collaboration of het Team Network een optie? Het is maar een idee, maar ik voel me in elk geval geïnspireerd door de recente discussies en ontwikkelingen over dit onderwerp aan de Universiteit Utrecht.’
Over het Leiden Research Support Network
Het Leiden Research Support Network is hét netwerk voor research support professionals van de Universiteit Leiden. Binnen dit netwerk bundelen research support professionals uit verschillende domeinen hun krachten in communities. Ze wisselen kennis en ervaringen uit en werken samen aan het beantwoorden van (soms complexe) vragen van onderzoekers. De kracht van het netwerk ligt in de samenwerking over de grenzen van faculteiten en instituten heen.
Foto’s: Monique Shaw