Mees Vergouwen wint prijs voor proefschrift

Mees Vergouwen heeft op 18 juni de dissertatieprijs van De Vereniging voor Belastingwetenschap gewonnen. Hij promoveerde in 2023 op een proefschrift over ‘botsende belastingregels’. De fiscalist kreeg de prijs voor het beste proefschrift van de afgelopen twee jaar.

Mees Vergouwen

Belasting moeten, maar niet kunnen opleggen

Vergouwen, inmiddels parttime universitair docent belastingrecht, onderzocht hoe Europese belastingwetgeving en internationale belastingverdragen zich tot elkaar verhouden. Een technisch onderwerp, maar zeer relevant voor de politiek en economie.

Europese beleidsmakers spraken namelijk tien jaar geleden met elkaar af dat zij belastingontwijking binnen de Europese Unie wilden tegengaan. Om te voorkomen dat ondernemingen geen of te weinig belasting zouden betalen, pasten zij de Europese belastingwetgeving aan. Maar soms botsen die Europese regels met weer andere regels uit internationale belastingverdragen (waar meer staten partij bij kunnen zijn dan alleen de lidstaten van de Europese Unie). Het gevolg is dat EU-lidstaten (waaronder Nederland) denken dat zij geen belasting mogen heffen en dat dus ook niet doen, omdat de belastingverdragen zouden bepalen dat dat niet mag, terwijl een Europese afspraak hen daar wel toe verplicht. Hierdoor betalen ondernemingen alsnog geen of te weinig belasting.

Volgens Vergouwen is het niet vanzelfsprekend dat Europese belastingwetgeving voorgaat op belastingverdragen. In zijn proefschrift komt hij met oplossingen om de problemen die bij botsende belastingregels ontstaan, op te lossen.

‘Een waardevolle aanvulling voor de praktijk’

De jury vindt het proefschrift ‘prettig geschreven en uitgebreid gedocumenteerd’. Het is daardoor ‘niet alleen interessant voor theoretici, maar (…) ook voor de praktijk een waardevolle aanvulling’. Volgens de juryleden heeft Vergouwen uitstekend werk geleverd door de moeilijke materie op een consistente manier uit te werken. ‘Door een systematische opbouw weet hij de lezer mee te nemen in zijn betoog en bij de les te houden’, aldus de jury, die prijs van EUR 1.000 op 18 juni 2024 aan Vergouwen uitreikte.

Vergouwen promoveerde in april 2023 aan de Universiteit Leiden.

Afbeelding bovenaan: Getty Images via Unsplash+