Nico Schrijver benoemd tot interim-voorzitter College voor de Rechten van de Mens

Emiritus-hoogleraar Internationaal Publiekrecht Nico Schrijver is benoemd tot interim-voorzitter bij het College voor de Rechten van de Mens. Per 1 juli 2024 bekleedt hij deze rol.

Schrijver beschikt over ruime juridische, bestuurlijke en politieke ervaring. De afgelopen jaren was hij werkzaam als Staatsraad bij de Afdeling advisering van de Raad van State. Daarvoor was hij namens de PvdA 6 jaar lid van de Eerste Kamer. Naast zijn emiritaat aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid was hij eerder onder andere gasthoogleraar aan de Université Libre de Bruxelles, hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en docent aan het Institute of Social Studies in Den Haag. (Rijksoverheid)

College van de Rechten van de Mens

Het College voor de Rechten van de Mens verricht onderzoek, adviseert regering en parlement, rapporteert aan internationale mensenrechteninstituten, geeft voorlichting en bevordert mensenrechteneducatie.

Meer informatie lees je op hun website.

Naast zijn benoeming ontving Schrijver onlangs ook een Koninklijke Onderscheiding als Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Burgemeester Jan van Zanen van Den Haag die de onderscheiding aan Professor Schrijver mocht uitreiken, roemde Schrijver als ‘Een verbinder met grote gedrevenheid’.