Ontwikkelingen en toepassingen van Virtual Reality in traumabehandeling voor kinderen en jongeren

Recente ontwikkelingen in Virtual Reality (VR) bieden nieuwe mogelijkheden voor traumabehandeling bij kinderen en jongeren. Voorbeelden zijn een VR-interventie om schaamte na interpersoonlijk trauma te verminderen en een VR-psycho-educatiemodule voor ouders van kinderen met PTSS, onderzocht aan het Insituut Pedagogische Wetenschappen.

Carlijn Bergwerff bespreekt in een artikel voor het Tijdschrift voor Orthopedagogiek de opkomende rol van Virtual Reality (VR) in traumabehandeling voor kinderen en jongeren. Haar onderzoek richt zich op twee projecten aan de Universiteit Leiden: een VR-interventie om schaamte te verminderen na interpersoonlijke trauma's bij jongeren en een VR-psycho-educatiemodule voor ouders van kinderen met posttraumatische stressstoornis (PTSS). Door VR kunnen ouders en verzorgers zich beter inleven in het perspectief van het kind en zo empathie en begrip ontwikkelen.

Het artikel benadrukt de veelbelovende resultaten van VR-therapieën bij kinderen en jongeren, met de hoop dat deze innovatieve aanpakken de orthopedagogische praktijk zullen verrijken.

Download het artikel 'Onderzoek naar de rol van Virtual Reality' ››