Politicoloog Christina Toenshoff wint Virginia Walsh-prijs met proefschrift over klimaatlobby

Christina Toenshoff heeft de Virginia Walsh Dissertation Award gewonnen voor haar proefschrift over het lobbyen door bedrijven op het gebied van klimaatbeleid. Daarmee, aldus de jury, leverde Leidse politicoloog ‘een belangrijke bijdrage aan de studie van klimaat en bedrijfspolitiek.’

Belangrijke bijdragen aan onderzoek klimaat- en bedrijfspolitiek

Toenshoffs proefschrift, Hiding in the Crowd: Corporate Climate Lobbying Under Investor and Consumer Pressure, focust op een nieuwe theorie over lobbyen door bedrijven op het gebied van klimaatbeleid. Wereldwijd ontstaat er namelijk steeds meer bezorgdheid over klimaatverandering. Dit zorgt voor een verhoogde interesse in het klimaatgedrag van grote bedrijven, inclusief hun lobbyactiviteiten. Toenshoff onderzocht hoe bedrijven hun lobbypraktijken aanpassen aan deze nieuwe druk, waarbij bedrijven voornamelijk hun lobbyactiviteiten minder zichtbaar maken.

Minder klimaatvriendelijke bedrijven verschuiven bijvoorbeeld van zelf lobbyen naar brancheverenigingen. Hierdoor kunnen ze verdwijnen in een grotere groep, en worden ze minder makkelijk als individueel bedrijf aansprakelijk gesteld voor hun standpunten en activiteiten. Hoewel deze strategie het verdoezelen van bedrijfsactiviteiten vergemakkelijkt, betekent het ook dat lobbyen via verenigingen een slechte strategie is voor diegenen die juist hun groene standpunten onder de aandacht willen brengen. Daarom zullen groenere bedrijven juist individueel meer lobbyposities innemen. Deze logica impliceert dat de druk van investeerders en consumenten op klimaatlobby's ertoe kan leiden dat bedrijven hun lobbystrategieën veranderen in plaats van hun standpunten.

Volgens de jury ‘verzamelt Toenshoff een indrukwekkende hoeveelheid observationeel en experimenteel bewijs om haar nieuwe theoretische argument te ontwikkelen, met een focus op de Europese klimaatbeleidsvorming. […] Dit onderzoek levert een belangrijke bijdrage aan de studie van klimaatpolitiek in engere zin en bedrijfspolitiek in bredere zin.’

Portret Christina Toenshoff
Dr. Christina Toenshoff

Eerder dan gepland afgerond

Christina Toenshoff, die momenteel werkzaam is als Universitair Docent Europese Politiek en Politieke Economie aan het Instituut Politieke Wetenschap, voltooide haar proefschrift aan Stanford University onder begeleiding van Kenneth Scheve, Judith Goldstein, Michael Tomz en Amanda Kennard. Toenshoff zegt dat ze vooral blij is met de prijs omdat ze het proefschrift eerder afrondde dan oorspronkelijk gepland om bij het Instituut in Leiden te gaan werken. ‘De verdediging vond plaats op 27 februari en ik vloog dezelfde avond nog naar Nederland om op 1 maart te beginnen met mijn baan als UD', legt ze uit. ‘Zoals je je kunt voorstellen, betekende dat het schrijven van mijn resultaten vrij snel moest gebeuren.'

Momenteel werkt Toenshoff aan een manuscript dat van het proefschrift een boek maakt, dat door een academische pers wordt gepubliceerd.

De Virginia Walsh Proefschrift Prijs

De Virginia Walsh Dissertation Award is vernoemd naar een jonge wetenschapper die tragisch om het leven kwam, en wordt toegekend door de Science, Technology, and Environmental Politics (STEP) sectie van de American Political Science Association (APSA). Het is een erkenning voor de beste dissertaties op het gebied van wetenschap, technologie en milieupolitiek.

De Virginia Walsh Dissertation Award wordt jaarlijks uitgereikt aan een uitmuntend proefschrift dat in het voorgaande academische jaar is voltooid. De prijs wordt dit jaar officieel uitgereikt tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de APSA begin september 2024.

APSA is de beroepsvereniging van politicologiestudenten en -wetenschappers in de Verenigde Staten. Opgericht in 1903, publiceert APSA een verscheidenheid aan peer-reviewed politiek-wetenschappelijk onderzoek, organiseert conferenties en bijeenkomsten, en bevordert de studie en het onderwijs van de politicologie.