Coen Bouwstra

Professor én Ridder: Joke Bouwstra ontvangt Koninklijke Onderscheiding

Een memorabel afscheidssymposium én een koninklijke onderscheiding: mooier kon professor Joke Bouwstra haar Leidse carrière niet afsluiten. Op vrijdag 14 juni ontving zij een Koninklijke Onderscheiding uit handen van burgemeester Peter van der Velden. Hij benoemde Bouwstra tot Ridder in de Orde van De Nederlandse Leeuw voor haar uitzonderlijke bijdragen aan de wetenschap.

‘Het afcheidssymposium was memorabel,’ blikt Bouwstra terug. ‘Met vier mooie lezingen door oud-promovendi, een ontspannen sfeer én aandacht voor mijn eigen afscheidslezing.’ Bouwstra gaf een overzicht van het onderzoek dat ze de afgelopen 38 jaar heeft uitgevoerd. De postdocs en promovendi stonden hierbij centraal. ‘Zij hebben tenslotte het onderzoek uitgevoerd,’ aldus Bouwstra.

Over Joke Bouwstra

Bouwstra begon in 1985 bij het Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR), waar ze in 2003 hoogleraar Toediening van farmaca werd. Ze was ook voorzitter van de afdeling Drug Delivery Technology. In juli 2023 ging Bouwstra met emiraat.

Huidexpert met 38 jaar ervaring

Bouwstra staat bekend als internationale expert op het gebied van de opbouw en fysische eigenschappen van de huid. Ze was de eerste vrouwelijke hoogleraar in Leiden binnen de farmaceutische wetenschappen. ‘Deze onderscheiding is een erkenning voor 38 jaar aan bijzonder onderzoek van onze groep,’ vertelt Bouwstra. ‘Hierin combineerden we fundamenteel onderzoek succesvol met de toepassing.’

Joke Bouwstra ontvangt de Koninklijke Onderscheiding van burgemeester Peter van der Velden. Beeld: Coen Bouwstra.

Medicijnen toedienen via de huid

Zo bracht de groep van Bouwstra bijvoorbeeld de lipidenstructuur van de menselijke huid in kaart: de vetachtige stoffen bleken te zijn opgebouwd in laagjes. Deze ontdekking vormde de basis voor nieuwe geneesmiddelen tegen huidziektes zoals eczeem.

Ook was Bouwstra pionier op het gebied van nieuwe manieren om medicijnen toe te dienen. Bijvoorbeeld met behulp van micronaalden en nanodeeltjes. Door dit onderzoek is het nu mogelijk bepaalde geneesmiddelen en vaccins via de huid toe te dienen, hetgeen efficiënt en ook patiëntvriendelijk is.

Huidlipiden en hun rol in huidherstel

Het meest trots is Bouwstra op haar werk in samenwerking met de afdeling Dermatologie van het LUMC. ‘We combineerden verschillende klinische studies, en onderzochten huidlipiden in het lab aan de hand van modellen en gekweekte menselijke huid. De combinatie van deze studies heeft veel nieuwe inzichten opgeleverd.’ Onder andere dat de ketenlengte van huidlipiden een grote invloed heeft op de barrièrefunctie en dat ontstoken huid leidt tot een verandering in de aanmaak van lipiden. Daardoor begrijpen we nu waarom bepaalde geneesmiddelen kunnen leiden tot een herstel van de barrièrefunctie van onze huid.’

Verder lezen

Meer over de wetenschappelijke carrière van Bouwstra lees je in het persbericht van de Gemeente Leiden.