Promovendus Sinéad is een Europaeum Scholar: ‘Er is geen ander programma dat hierop lijkt’
Sinéad Mulcahy is onlangs gestart met het Europaeum Scholars Programme: een tweejarige beleids- en leiderschapscursus voor een groep van dertig getalenteerde en betrokken promovendi uit heel Europa. Ze is nu al enthousiast – zowel over het programma als over de andere scholars. ‘Al die interdisciplinaire vaardigheden en perspectieven neem ik graag mee terug naar Leiden.’
Hi Sinéad, gefeliciteerd met je plek als Europaeum Scholar! Waarom wilde je graag deelnemen aan dit programma?
‘Ik promoveer bij het Europa Instituut van de Universiteit Leiden en doe onderzoek naar het begrip Europese soevereiniteit. Ik voer casestudies uit op specifieke beleidsterreinen van de EU en kijk ook naar hoe de Unie zichzelf in de loop der tijd heeft ontwikkeld. De inhoud van het programma voelde dus als een perfect match. Wat me verder aansprak was de mogelijkheid om promovendi uit andere disciplines en heel Europa te ontmoeten en met hen samen te werken.’
Hoe bevalt je deelname tot nu toe?
‘We zijn pas net begonnen, maar ik ben nu al ontzettend blij dat ik deel uitmaak van dit cohort! De komende twee jaar nemen we als Scholars deel aan acht modules in verschillende Europese steden. Tijdens onze eerste module in Oxford kregen we presentaties van vooraanstaande denkers op het gebied van Europese beleidsvorming en politiek over de grote kwesties in Europa, zoals de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis, en ook presentaties van verschillende liefdadigheidsleiders. Hoewel ik van tevoren het meest uitkeek naar de presentaties over politiek op macroniveau – die inderdaad stimulerend waren – vond ik de verhalen van de liefdadigheidsleiders ook inspirerend en ontroerend. Ik realiseerde me dat echt leiderschap op alle niveaus en binnen verschillende contexten bestaat, en niet is voorbehouden aan prominente politici of commerciële CEO‘s. Er was genoeg ruimte voor discussie, zowel met de sprekers als met mijn mede-scholars. Iedereen is ontzettend gemotiveerd en enthousiast en staat open voor elkaar. Zelfs in onze vrije tijd gingen we vaak gewoon door met het bespreken van de onderwerpen van de werksessies.’
‘Dit programma biedt de mogelijkheid om promovendi uit heel Europa te ontmoeten en met hen samen te werken’
Wat hoop je te leren?
‘Ik kijk ernaar uit om het begrip leiderschap verder te verkennen – de kwaliteiten, vaardigheden, maar ook persoonlijke waarden die relevant kunnen zijn. Ik hoop ook meer inzicht te krijgen in specifieke beleidskwesties. Als onderzoeker zal het voor mij nuttig zijn om te zien hoe recht en beleid in de praktijk werken. Vanuit een persoonlijk perspectief hoop ik mijn eigen horizon te verbreden en me bewust te worden van eventuele vooroordelen of aannames die ik misschien wel heb. Als iemand die instinctief positief staat tegenover de EU en diepere integratie, was het een eye-opener om in Oxford al een beetje uitgedaagd te worden door mensen die zich bezighouden met meer maatschappelijke, alledaagse kwesties, zoals wat de prioriteiten van de Unie zouden moeten zijn.’
Wat is de toegevoegde waarde van dit programma voor jou als wetenschapper?
‘Tijdens de groepsopdracht zullen we waarschijnlijk veel leren over werken in een interdisciplinair team. Als juridisch onderzoeker heb je soms best een eenzame baan, dus het is geweldig dat ik nu mijn vaardigheden als teamspeler kan ontwikkelen. Daarnaast denk ik dat het heel waardevol is om met mensen van andere universiteiten in contact te komen. Dus ik zou die interdisciplinaire vaardigheden en perspectieven graag mee terug willen nemen naar Leiden en ze hier in ons dagelijks werk willen integreren. Ik hoop ook dat er in de toekomst mogelijkheden zullen zijn om samen met de andere Scholars aan onderzoeksprojecten te werken. Ook moedigt het programma ons aan om academisch onderzoek te kunnen verbinden met beleidsvorming. Een groot voordeel van dit programma is dat je verbindingen legt op professioneel én op persoonlijk vlak.’
Waar kijk je het meest naar uit?
‘Naar alle stimulerende gesprekken met de andere Scholars die me nog te wachten staan. Ik denk niet dat ik ooit in een groep heb gezeten waar zo’n evenwichtige en genuanceerde dynamiek heerst. Eén van onze laatste modules zal plaatsvinden in een relatief afgelegen deel van Finland, op een moment waarop we druk bezig zullen zijn met de afronding van onze groepsopdrachten zijn. Die setting lijkt mij ideaal: een groep academici in de wildernis, met alle tijd en ruimte om zich helemaal te storten op het debatteren. Ik kan niet wachten.’
‘Als juridisch onderzoeker heb je soms best een eenzame baan, dus het is geweldig om nu mijn vaardigheden als teamspeler te kunnen ontwikkelen’
Heeft iets je tot nu toe verrast?
‘Aangezien we een groep van promovendi in de sociale wetenschappen zijn die van Europa een betere plek willen maken, had ik aanvankelijk verwacht dat onze discussies uit een en al overeenstemming en consensus zouden bestaan. Maar toen we eenmaal dieper op thema’s ingingen, waren we het juist ook heel vaak met elkaar oneens. Dat heeft me doen realiseren hoe waardevol debat kan zijn. Als je altijd onmiddellijke overeenstemming bereikt, zal je oplossing immers nooit optimaal zijn. Dus dat was voor mij echt een leermoment.’
Tot slot: wat is je advies voor promovendi die overwegen om bij een volgende ronde te solliciteren?
‘Laat je niet weerhouden door gedachten als: “O, maar ik ben toch helemaal geen toekomstige leider van Europa”. Ik kan me voorstellen dat dit je aan het twijfelen brengt, maar nogmaals: goed leiderschap is op alle niveaus nodig. Dus ga ervoor! Er is geen ander programma dat hier op lijkt.’
Het Europaeum Scholars Programma
Een netwerk van achttien toonaangevende Europese universiteiten, dat studenten uit verschillende disciplines, culturen en landen met elkaar verbindt: dat is Europaeum. Het Scholars Programme is een tweejarige beleids- en leiderschapscursus voor een groep van maximaal 36 getalenteerde, energieke en betrokken promovendi. Het programma duurt twee jaar en bestaat uit acht modules door heel Europa die deelnemers volgen tijdens hun PhD. De modules omvatten seminars, debatten en workshops met vooraanstaande academici en experts uit de praktijk, training van professionele vaardigheden en substantieel teamwerk. Gedurende de twee jaar werken wetenschappers in kleine multidisciplinaire groepen aan het ontwerpen en uitvoeren van een project om van Europa “een betere plek te maken”.
Zie jij jezelf als toekomstige Europaeum Scholar? Hou dan de aanmeldpagina in de gaten.
Bannerfoto: The Europaeum