Proof of Concept-subsidies voor vier Leidse onderzoekers

Vier Leidse onderzoekers krijgen Proof of Concept-subsidies van de ERC. Deze subsidies, van ieder 150.000 euro, zijn bedoeld om de resultaten van hun eerdere ERC-projecten te vertalen naar vernieuwende maatschappelijke toepassingen.

Doelgericht inschakelen van immuuncellen bij kankertherapie

Immuuntherapie is de toekomst voor de behandeling van kanker. Maar in tumoren bevinden zich immuunonderdrukkende cellen, die succesvolle behandeling in alle kankersoorten belemmeren. Deze cellen moeten selectief en lokaal aangepakt worden om immuuntherapie te laten slagen. Grootschalige activatie van immuunactivatoren is namelijk levensgevaarlijk voor het lichaam. Sander van Kasteren ontwikkelde eerder selectievere immuunactivatoren, die heel lokaal geactiveerd kunnen worden. Met de Proof of Concept-subsidie wil Van Kasteren deze immuunactivatoren testen in een preklinisch kankermodel. Daarnaast gaat hij dit concept verder uitwerken zodat het uiteindelijk in de kliniek terecht kan komen.

Eiwitverkeer in cellen werpt licht op effect van behandeling

Kim Bonger gaat met de Proof of Concept-subsidie onderzoeken of ze met behulp van een eerder ontwikkelde techniek, THRONCAT, signaaleiwitten en biomarkers die door cellen worden uitgescheiden, snel en accuraat in kaart kan brengen. Het project, THRON-SEC: Drug-Induced Secretome Profiling for Enhanced Therapy, is bedoeld om het effect van een bepaald medicijn of behandeling beter te kunnen voorspellen en eventuele bijwerkingen vroegtijdig aan het licht te brengen. Daarnaast gaat ze ook onderzoeken of THRON-SEC technisch en commercieel haalbaar is, en hoe het succesvol op de markt gebracht kan worden.

Mannelijke onvruchtbaarheid door milieuvervuiling en chemische stoffen

Hoogleraar Susana Chuva de Sousa Lopes ontvangt een Proof of Concept-beurs voor haar project ‘Developing a human-based stem cell model for reproductive toxicity (ReproTox)’. Het probleem van afnemende mannelijke vruchtbaarheid komt deels door blootstelling aan milieuvervuiling. Nu worden nieuwe stoffen eerst op dieren getest, wat veel tijd en geld kost en niet altijd goed werkt omdat mens en dier verschillend zijn. Door menselijke stamcellen te gebruiken (in vitro), kunnen we beter beoordelen hoe giftig stoffen zijn voor de voortplanting. Op basis van onder meer de kunstmatige productie van geslachtscellen wil Chuva de Sousa Lopes een test ontwikkelen, de ReproTox-test, voor mannelijke vruchtbaarheid. Die test moet helpen om schadelijke stoffen in een vroeg stadium van medicijnontwikkeling te vinden.

Antibiotica tegen de groeiende dreiging van antimicrobiële resistentie

Met de Proof of Concept-subsidie willen Nathaniel Martin en zijn team de effectiviteit van een nieuwe klasse antibiotica, die zij onlangs hebben ontwikkeld, verder valideren. Deze nieuwe antibiotica zijn veelbelovend in de strijd tegen de groeiende dreiging van antimicrobiële resistentie. De subsidie zal activiteiten financieren die gericht zijn op het verkennen van zowel het wetenschappelijke als commerciële potentieel van deze veelbelovende nieuwe antibacteriële middelen.

Meer informatie over de Proof of Concept-subsidies vind je op de website van de ERC.