Unieke expositie vertaalt wetenschap in beeld, muziek en dans

Wat gebeurt er als Leidse wetenschappers uit verschillende vakgebieden, die samen naar complexe maatschappelijke problemen kijken, hun krachten bundelen met kunstenaars? De resultaten waren op dinsdag 11 juni te zien tijdens een unieke expositie; kijk mee en ontdek.

Hoe kun je een breder publiek bereiken met je onderzoek? Bijvoorbeeld door klassieke werkwijzen, zoals onderzoek in een lab of de publicatie van artikelen, in te ruilen voor muziekinstallaties, foto-essays en visuele projecties. Daarom sloegen de Young Academy Leiden (YAL, een samenwerkingsverband van promovendi binnen de Universiteit Leiden) en JUL (Jong Universiteit Leiden, een netwerk voor jonge medewerkers die meer uit hun werk en hun tijd aan de Universiteit Leiden willen halen) samen met kunstenaars de handen ineen. Het resultaat is vandaag te zien tijdens een expositie.

Muziek en meditatie

‘Het is een uniek evenement’, zegt organisator Jan van Rijn als hij in een volle zaal in het Lipsius-gebouw de bijeenkomst opent. Je zou deze expositie kunnen zien als een nieuwe vorm van wetenschapscommunicatie. Alle onderzoekers geven een korte toelichting op hun project, waarbij het publiek alvast een kleine muzikale performance te zien krijgt van muzikant Vincent Martig en studente Linthe van Rooij de rust terugbrengt door een meditatie-oefening. Daarna krijgen bezoekers de kans om zelf rond te lopen. Voor ruim twee uur worden de zintuigen van de bezoekers op een nieuwe manier geprikkeld. Kijk maar mee:

Tekst en beeld: Wilke Geurds

Over de tentoonstelling

Deze tentoonstelling vormde de laatste activiteit van de YAL-serie “seasons of interdisciplinarity”, waarin onderzoekers van verschillende disciplines met elkaar samenwerken om complexe vraagstukken op te lossen. De expositie kwam tot stand gekomen in samenwerking met LIACS Media Technology en ReCNTR en in totaal waren er zeven projecten te zien die de grens opzoeken tussen kunst en wetenschap. De tentoonstelling was eenmalig te bezoeken, maar organisatoren Jan van Rijn en Bram Boesschen Hospers zijn enthousiast over het resultaat. Wat hun betreft komt er volgend jaar een vervolg om zo de brug te kunnen blijven slaan tussen kunst en wetenschap.