Universiteit Leiden breidt samenwerking met de Asian Development Bank uit

Universiteit Leiden gaat verdere activiteiten met de Asian Development Bank (ADB) opzetten. Collegevoorzitter Annetje Ottow en Zweta Manggarani, Academisch Directeur van het Leiden Jakarta Office bezochten de regionale ontwikkelingsbank onlangs in Manilla. Vorig jaar werd een eerste samenwerkingsovereenkomst getekend.

De ontwikkelingsbank investeert per jaar zo’n $24 miljard in de regio, waarbij het zwaartepunt ligt op klimaat en armoedebestrijding. Essentieel bij de werkwijze van de ADB is een integrale benadering van complexe uitdagingen, zo werd benadrukt tijdens de ontmoeting tussen Annetje Ottow en Masatsugu Asakawa, de president van de ADB. De interdisciplinaire  benadering in Leiden, en de betrokkenheid van Leiden-Delft-Erasmus Universities (LDE) sluiten namelijk goed aan bij deze aanpak.

Annetje Ottow en Masatsugu Asakawa houden samen een bordje vast met het logo van Universiteit Leiden.
Annetje Ottow en Masatsugu Asakawa.

Nieuwe hoofdstad van Indonesië

Een opvallend voorbeeld van deze integrale aanpak waarbij zowel Leiden als de ADB betrokken zijn, is de ontwikkeling van de nieuwe hoofdstad van Indonesië, Nusantara. Een consortium van LDE en vijf Indonesische universiteiten werken samen aan de ontwikkeling van onder meer de stedelijke biodiversiteit. De ADB wordt een van de investeerders in de nieuwe hoofdstad.

Tijdens haar bezoek aan Manilla sprak Annetje Ottow ook de ADB Clean Energy Forum 2024 toe over de rol van universiteiten in de energietransitie.

Internationale netwerken

Voor de Universiteit Leiden is de ADB een strategische en prestigieuze partner in Azië om kennis en onderwijs gezamenlijk verder te ontwikkelen en toe te passen, en om haar internationale netwerken in de regio verder uit te bouwen. De samenwerking met de ADB en de ADB-lidstaten, biedt een unieke kans om samen met de landenexperts van de ADB te werken aan concrete problemen, en oplossingen. De Universiteit Leiden is een van de weinige universiteiten, en de enige in Europa, waarmee de ADB zich institutioneel verbindt.

Leiden Scientist in Residence

De week voorafgaand aan het  bezoek van Annetje Ottow was hoogleraar Industriële ecologie Arnold Tukker als Leiden Scientist in Residence al te gast bij de ADB. Tukker sprak met diverse onderdelen van de ontwikkelingsbank over circulaire economie, biodiversiteit en afvalbeleid. De volgende Leiden Scientist in Residence is Bart Barendregt, hoogleraar Antropologie van digitale diversiteit. Hij spreekt in oktober met de ADB over verstedelijking en digitalisering.