Universiteit Leiden vijfde in duurzaamheidsranking SustainaBul

Universiteit Leiden staat op de vijfde plaats in de SustainaBul, de duurzaamheidsranking van universiteiten en hogescholen in Nederland. Vorig jaar stond de universiteit op de elfde plek.

De SustainaBul is een initiatief van studentenorganisatie Studenten voor Morgen. Aan deze editie deden 33 instellingen mee. In de ranking wordt gekeken naar de categorieën bedrijfsvoering, onderwijs, onderzoek en best practices.

De universiteit heeft 250 punten meer gescoord dan vorig jaar. Dit is grotendeels te danken aan de publicatie van de uitvoeringsagenda duurzaamheid 2023-2026, waarin duidelijke ambities, beleid en strategieën staan om stappen te zetten in duurzaamheid. Universiteit Leiden scoort erg goed op duurzaamheid in minoren. Er zijn genoeg mogelijkheden voor studenten om keuzevakken of minoren over duurzaamheid te integreren in hun opleidingen.

De Universiteit Leiden scoort ook goed op het gebied van duurzaam onderzoek. Zo is het stimuleringsprogramma Liveable Planet een mooi voorbeeld van interdisciplinair onderzoek op het snijvlak van ecologie en sociale systemen.

Volgens de SustainaBul is er voor Universiteit Leiden de meeste verbetering te halen op het thema onderwijs. De makers van de ranglijst willen graag zien dat duurzaamheid geïntegreerd wordt in alle opleidingen. Ook zijn er nog stappen te zetten in de financiële huisvesting, waaronder duurzaam bankieren en een duurzaam pensioenfonds vallen.