Wat hebben wiskunde en bloedstolsels met elkaar te maken?

Met wiskunde kun je voorspellingen doen over trombose. Wiskundige Mark Alber heeft zelfs modellen ontwikkeld die helpen bij het kiezen van de juiste behandeling. Tijdens de Kloostermanlezing op 27 juni legt hij uit hoe dit werk. Ben jij erbij?

De wiskundige modellen van professor Mark Alber en zijn team kunnen helpen bij het kiezen van de juiste behandelingsstrategie voor patiënten met trombose. Ze maakten hiervoor zogenaamde digitale tweelingen. Deze tweelingen dienen als virtuele representaties van echte mensen, en worden gebruikt voor simulatie, testen en monitoren. Alber: ‘Samen met de University of Pennsylvania School of Medicine heeft onze groep nieuwe tweelingen geïntroduceerd, specifiek voor het modelleren van bloedstolling bij individuele patiënten. Deze wiskundige modellen kunnen we aanpassen om per patient een specifieke behandeling te zoeken.’

Alber benadrukt de belang van dit werk: ‘Trombose is een van de belangrijkste doodsoorzaken wereldwijd. Voor het beoordelen van het risico op trombose is het essentieel dat we de mechanische stabiliteit van bloedstolsels kunnen evalueren en voorspellen onder verschillende omstandigheden, zoals vervorming, contractie en verschillende stromingen.’

Meer over de Kloosterman-leerstoel

Elk jaar stelt het Mathematisch Instituut (MI) een vooraanstaand wiskundige aan als gasthoogleraar. Deze leerstoel is vernoemd naar Hendrik Douwe Kloosterman (1900-1968). Kloosterman, die vanaf 1930 in Leiden doceerde en in 1947 hoogleraar werd, is vooral bekend om zijn werk in de analytische getaltheorie, met name om de ‘Kloosterman-sommen’.

Waarom je bij deze lezing moet zijn

Alber is momenteel voor vier maanden te gast bij het MI met een prestigieuze Fulbright US Scholar Fellowship. Professoren Roeland Merks en Arjen Doelman zijn zijn gastheren.

Mark Alber

Merks is verheugd dat Alber de komende maanden deel uitmaakt van het MI: ‘Mark is een wereldberoemd expert in de wiskundige biologie met een uitmuntende staat van dienst in het modelleren van multicellulaire systemen. Hij brengt jarenlange ervaring met zich mee.’

Doelman beaamt dit van harte: ‘Mark geeft geweldige presentaties en is buitengewoon sterk in de communicatie met collega’s van andere vakgebieden. Hij toont aan hoe krachtig wiskunde kan zijn in de context van andere wetenschappelijke gebieden. Daarom zal zijn lezing ook interessant en relevant zijn voor veel van onze collega’s in onze faculteit.’

Kom naar de Kloosterman-lezing op donderdag 27 juni

om 16:00 uur in BE 0.10 in het Gorlaeus-gebouw.

Registreer hier

Meer over het uitwisselingsprogramma

Het Fulbright Programma is het vlaggenschipprogramma van de Amerikaanse overheid voor internationale educatieve, onderzoeks- en culturele uitwisseling.

Het programma faciliteert uitwisseling tussen de Verenigde Staten en andere landen voor zowel academici als studenten. Het Fulbright Programma was de visie van de Amerikaanse senator J. William Fulbright (1905-1995). Sinds de oprichting in 1946 opereert het Fulbright Programma nu in 160 landen en heeft het meer dan 400.000 studenten, academici, docenten, kunstenaars en professionals uit alle achtergronden en in alle vakgebieden de kans gegeven om te studeren, les te geven, onderzoek te doen, ideeën uit te wisselen en bij te dragen aan oplossingen voor complexe mondiale uitdagingen.

Het programma is actief in Nederland sinds 1949. In de afgelopen 75 jaar hebben duizenden Amerikaanse en Nederlandse studenten, wetenschappers en docenten gebruik gemaakt van de mogelijkheid om in elkaars landen te werken en te studeren. Deze uitwisseling heeft vaak een aanzienlijke impact op het leven en de loopbanen van de deelnemers, zelfs lang nadat ze zijn teruggekeerd naar huis.

Geïnteresseerd?

Interesse in studeren of werken in de VS? Het Fulbright Programma biedt verschillende beurzen voor studenten, promovendi en wetenschappers.

Via het EducationUSA Center biedt het Fulbright Programma ook advies over studeren en werken in de VS.