Diplomering MIRD Class of 2024: 'De wereld is beter af met studenten zoals deze'

Op vrijdag 5 juli 2024 werd de diploma-uitreiking van het tweejarige Advanced MSc International Relations and Diplomacy (MIRD) programma gevierd in Wijnhaven in Den Haag, de plek waar de studenten colleges volgden en intensief studeerden voor hun tentamens. Studenten en gasten werden verwelkomd door programmadirecteur professor Madeleine Hosli.

Op deze feestelijke dag verzamelden 64 MIRD-studenten zich om hun diploma's in ontvangst te nemen. Wijnhaven veranderde in een levendige omgeving waar de prestaties van de studenten werden gevierd. Voordat ze naar Den Haag kwamen, hadden de studenten de mogelijkheid om hun handtekening te zetten in het beroemde Zweetkamertje in Leiden. Professor Madeleine Hosli spoorde ze aan om de prachtige momenten van de afgelopen twee jaar te koesteren en alles wat ze geleerd hebben in de internationale stad van vrede en recht in de praktijk te brengen. Ze moedigt de studenten aan om hun academische en praktische perspectieven te integreren bij het zoeken naar antwoorden op wereldwijde uitdagingen.

Onderdeel van de leerervaring is de nauwe samenwerking met het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen, Clingendael. Dr. Maaike Okano-Heijmans, Senior Research Fellow en Partner Programme Liaison bij het Clingendael Instituut, feliciteerde de studenten met hun diploma en is vereerd dat ze mogen samenwerken met de beste en slimste studenten van de wereld. Ze benadrukte de waarde van de samenwerking tussen Clingendael en MIRD in het kader van praktische inzichten, stages en onderzoeksmogelijkheden. Ze is ervan overtuigd dat de wereld beter af is met een groep studenten zoals deze.

Dankwoord van de studenten

Nadat professor Hosli de namen van de studenten noemede, kregen ze de kans om voor iedereen een korte toespraak te houden terwijl ze hun diploma in ontvangst namen. Op het scherm achter hen werden foto’s van hun kindertijd, stages en de onderwerpen van hun scripties getoond. Velen spraken hun dank uit aan families en reflecteerden op hun studietijd. Ze waren dankbaar voor alle kansen en kijken positief naar de toekomst. De bestuursleden van IRSA, de studievereniging van MIRD, bedankten de opleiding en de MIRD-studenten voor de fijne samenwerking. Aaliyah Farah, vice-voorzitter van IRSA, pakte de mogelijkheid om haar dankbaarheid te uiten naar de faculteitsleden en iedereen die zich voor de opleiding inzet. Aaliyah erkende de vrijwilligers als onbezongen helden. Halverwege de ceremonie sprak professor Jan Melissen, voorzitter van de Examencommissie, de studenten toe en benadrukte de noodzaak van hun talenten en creativiteit om de uitdagingen van deze tijd aan te pakken.

Hoedenceremonie

De diplomering werd afgesloten met de traditionele hoedenceremonie, die het afstuderen van de studenten symboliseert. Studenten verplaatsten hun kwastje en gooiden hun baret in de lucht: de start van een nieuw begin. Daarna zetten ze het feest met familie en vrienden voort bij het Spaanse Hof.

Afbeeldingen: Arash Nikkhah