Film 'Going Beyond Gender' met hoofdrolspelers uit de Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Op 20 juni jl. is de film ‘Going Beyond Gender’ officieel in ‘première’ gegaan. Dit vond plaats met de hoofdrolspelers en genodigden in locatie Gravensteen te Leiden. De film laat zien hoe divers de ervaringen en achtergronden van vrouwen zijn en hoe deze diversiteit invloed heeft op hun kansen en carrièrepaden binnen de wetenschap.

Meerdere factoren
De film duurt 10 minuten en is in en rondom het KOG en het Academiegebouw geschoten met vijf  vrouwen die allemaal werken of hebben gewerkt aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Zij vertellen over hun ervaringen in de academische wereld. Deze ervaringen laten zien dat meerdere factoren, naast gender, een rol spelen in de mate waarin zij zich thuis en geaccepteerd voelen in de academische wereld. Wellicht dat meer mensen zich erin zullen herkennen, ongeacht hun gender.

Bewustwording en discussie
De film kan als startpunt dienen voor meer bewustwording en discussie. Je kunt de film hier onder dossier Diversiteit en Inclusie op de faculteit der Rechtsgeleerdheid bekijken. Het is in zowel Nederlandse als Engelse ondertiteling beschikbaar. Op de pagina worden ook handvatten gegeven om een gesprek of discussie op gang te brengen in het onderwijs of bij andere gelegenheden.

NWO Aspasiabeurs
De film Going Beyond Gender is gemaakt in het kader van een NWO Aspasia beurs die de doorstroming van vrouwen in de wetenschap ten doel stelt. Universitair hoofddocent aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid Nadia Sonneveld is ontvanger van de NWO Aspasiabeurs en initiatiefnemer van de film.