Hoogleraar Geert de Snoo nieuwe Directeur Onderzoeksbeleid KNAW

Geert de Snoo maakt de overstap van het Nederlands Instituut voor Ecologie naar de directie van de KNAW. Vanaf 1 oktober 2024 gaat de hoogleraar Milieubiologie aan de slag als directeur onderzoeksbeleid in een nieuw, collegiaal bestuur.

Geert de Snoo is nu nog directeur van het Nederlands Instituut voor Ecologie, een instituut van de KNAW. Hij gaat zijn directiefunctie delen met Adriana Esmeijer, directeur algemene zaken, en Iwan Holleman, directeur bedrijfsvorming. Het nieuwe directieteam volgt de ad interim-directie van de KNAW op.

Ervaring die elkaar aanvult en versterkt

Marileen Dogterom, president KNAW: ‘Met de komst van dit nieuwe collegiale directieteam zetten we een mooie en belangrijke stap voor de organisatie van de KNAW en haar instituten. Ik heb het volste vertrouwen in de uitgebreide en complementaire ervaring die dit team meebrengt en kijk uit naar een inspirerende samenwerking.’

Over Geert de Snoo

Naast zijn functie als directeur onderzoeksbeleid, blijft De Snoo actief als hoogerlaar Milieubiologie bij het Centrum Milieuwetenschappen Leiden. Hier doet hij onderzoek naar het beschermen van de biodiversiteit in door mensen gedomineerde landschappen. De Snoo was van 2012 tot 2019 decaan van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen.

Toonaangevend onderzoek voor de samenleving

De Snoo: ‘Ik wil me graag inzetten voor het onderzoek van de KNAW in de brede zin. Vanuit de gezamenlijke KNAW-instituten doen we toonaangevend onderzoek zowel binnen de levenswetenschappen als de sociale wetenschappen en de geesteswetenschappen. We dragen zorg voor belangrijke nationale infrastructuur en delen onze kennis op tal van manieren met de samenleving.'

Lees het officiële persbericht op de website van KNAW: Nieuwe directie KNAW benoemd