Klaar voor de digitale toekomst: De Humanities Hub

The future is digital. Daarom opent de nieuwe Humanities Hub binnenkort zijn deuren in het Johan Huizingagebouw. Deze Hub brengt een aantal innovatieve labs samen, die aansluiten bij de ontwikkeling van de nieuwe Humanities Campus, de SSH-labs, de visie op Humanities in a Digital World en de doelen in het Facultair Strategisch Plan, en de digitaliseringsstrategie van de Universiteit van Leiden.

De moderne digitale infrastructuur van de Humanities Hub is essentieel voor onderzoek naar de digitale wereld. Bovendien wil de faculteit dat alle studenten digitaal en mediavaardig afstuderen, passend bij de flexibele rol van geesteswetenschappen in de samenleving, nu en in de toekomst. Na de zomer zijn de labs beschikbaar voor docenten, onderzoekers en studenten.

De Labs

De Humanities Hub omvat de Digital Skills Lab, het Digital Lab van LUCDH, podcast- en videoruimtes, AI Lab, Makers Lab voor 3D-prints en het Journalism Lab van Journalistiek en Nieuwe Media. Naast de fysieke labs, biedt de Hub uitgebreide ondersteuning om onderzoekers en docenten te helpen digitale vaardigheden te integreren in onderwijs en onderzoek. De Humanities Hub wordt het centrale knooppunt waar coördinatie van faciliteiten en onderwijs in digitale vaardigheden samenkomen.

Planning

Momenteel worden de labs in het Huizingagebouw ingericht. Na de zomer vindt de officiële opening plaats waar zowel medewerkers als studenten van de Faculteit Geesteswetenschappen welkom zijn. In de komende weken komt een webpagina beschikbaar waar uitleg over de labs en ondersteuning is te vinden, evenals informatie over workshops die je kunt volgen en hoe je een lab kunt reserveren.

Zie in onderstaande plattegrond waar de labs van de Humanities Hub worden gerealiseerd: