Lancering Leiden University Dialogue in Education Network (LUDIEN)

Op 3 juli is het Leiden University Dialogue in Education Network (LUDIEN) officieel gelanceerd. Het netwerk staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in dialoog als instrument voor verbinding en beter studentenwelzijn in het hoger onderwijs. De dialoogmethode is bovendien behulpzaam om tijdens college over gevoelige onderwerpen te praten.

LUDIEN maakt deel uit van Dr. Karin Nijenhuis' project ‘Voel je verbonden! Integratie van dialoog als onderwijsmethodiek binnen het hoger onderwijs voor beter studentenwelzijn,’ waarvoor zij in 2023 een Comenius Senior Fellowship heeft gekregen. Het tweejarige project draait om de dialoogmethode van filosoof en kwantumfysicus David Bohm; een aandachtige en gestructureerde manier van spreken en luisteren met vaste regels en ruimte voor reflectie. Het doel van het project en netwerk is om verbinding en studentenwelzijn te verbeteren. De kracht van het project ligt in de benadering van studentenwelzijn binnen het onderwijs zelf in plaats van daarbuiten.

In het eerste jaar van het project is de dialoogmethode getest in een minor- en mastercursus bij African Studies. Vervolgens zijn acht docenten van de Faculteit Geesteswetenschappen en dertien Honours Class-studenten opgeleid tot dialoogbegeleiders. Deze docenten en studenten vormen de kern van LUDIEN. Komend studiejaar wordt het project voortgezet, waarbij de getrainde docenten de dialoogmethode gaan toepassen in hun onderwijs binnen de faculteit Geesteswetenschappen. LUDIEN zal regelmatig bijeenkomsten houden om dit proces te begeleiden en er zal een online handleiding en een professionaliseringsmodule voor docenten worden ontwikkeld. Het netwerk staat open voor iedereen die geïnteresseerd is en verwelkomt interdisciplinaire verbindingen tussen faculteiten, programma's en instellingen.

Wil je meer informatie over het project of wil je meedoen met een van de LUDIEN-activiteiten? Neem dan contact op met Karin Nijenhuis via c.t.nijenhuis@asc.leidenuniv.nl