Nieuwe besturingsmodel FWN per 1 juli van start

Na een traject van bijna een jaar kunnen de nieuwe collegiale instituutsbesturen in de instituten van onze faculteit van start. Daarmee geven we invulling aan een nieuwe, moderne en eigentijdse manier van besturen. Bijna alle rollen in de instituutsbesturen zijn ingevuld. Voor een aantal plekken loopt de werving deze zomer nog door.

Waarom nieuwe besturen?

De invoering van het nieuwe besturingsmodel is onderdeel van de uitvoeringsagenda van onze strategie waarin we werken aan ‘de basis op orde’. Eén van de veranderingen die we daarvoor invoeren is het werken met collegiale instituutsbesturen. Een instituutsbestuur bestaat uit drie bestuurders die samen verantwoordelijk zijn voor het instituut.

Deze nieuwe manier van besturen past bij de manier waarop we onszelf willen organiseren: efficiënt en effectief en in goede samenwerking en harmonie binnen instituten en over de grenzen daarvan. Uiteindelijk draagt dat bij aan een faculteit waarin we over grenzen van disciplines en sub-disciplines heen werken in een omgeving met een verbonden, inclusieve gemeenschap en waar het fijn is om te werken en te studeren.

Wat is er veranderd?

In plaats van één instituutsbestuurder met een managementteam zijn er nu drie instituutsbestuurders, ieder met hun eigen portefeuille: een wetenschappelijk directeur, een onderwijsdirecteur en een operationeel directeur. Zij zijn samen verantwoordelijk voor het hele instituut.

Doordat alle bestuurders het perspectief van hun aandachtsgebied inbrengen wordt de kwaliteit en integraliteit van de sturing en de besluitvorming vergroot bij de complexe vraagstukken waar de instituten voor staan. De drie instituutsbestuurders hebben directe hiërarchische lijnen met de faculteitsbestuurders, die hetzelfde aandachtsgebied hebben.

Het nieuwe besturingsmodel

Hoe ziet een instituutsbestuur in de nieuwe vorm eruit?

In het instituutsbestuur zitten een wetenschappelijk directeur met de portefeuille onderzoek die tevens voorzitter is van het bestuur, een onderwijsdirecteur met de portefeuille onderwijs en een operationeel directeur met de portefeuille bedrijfsvoering.

De wetenschappelijk directeur en de onderwijsdirecteur zijn rollen, wat betekent dat deze bestuurders naast hun bestuurlijke taken ook werken als hoogleraar bij onze faculteit. Voor de rol van onderwijsdirecteur kan dat ook in de functie van universitair hoofddocent. De operationeel directeur is een fulltime functie. Een instituutsbestuur wordt ondersteund door een managementteam. Bij de meeste instituten zitten in de managementteams ook nog één of soms twee opleidingsdirecteuren die verantwoordelijk zijn voor één of meerdere opleidingen in een instituut. In veel gevallen is één van de opleidingsdirecteuren tevens onderwijsdirecteur.

De inrichting van een instituutsbestuur

Wat is er nog meer veranderd?

We gaan ook anders met elkaar overleggen en plannen uitwerken. Net zoals het College van Bestuur en de faculteiten dit met elkaar doen: overleggen doen we met een vast vergaderschema op een vast moment, dat noemen we de beradendag. De overleggen volgen de inhoudelijke lijn van de drie portefeuilles van de bestuurders.

Voor grote projecten zoals voor de uitvoeringsagenda van de strategie, werken we met tijdelijke projectgroepen en werkgroepen. Die stellen we samen op basis van expertise, kennis en ervaring. Leden van projectgroepen en werkgroepen vertegenwoordigen daarbij de belangen van de hele faculteit en kijken daarvoor over de grenzen van hun eigen instituut of dienst heen.

Overleg- en besluitvormingsstructuur FWN

Wie zijn de nieuwe bestuurders in de instituten?

Bijna alle bestuurders in de instituten zijn benoemd. Voor een aantal plekken is de benoemingsprocedure in de laatste fase en voor een aantal plekken loopt de wervingsprocedure nog of start de procedure na de zomer. Dit geldt voor de wetenschappelijk directeur voor het IBL, de onderwijsdirecteur voor het LIC en het LION, en de operationeel directeur voor de Sterrewacht. (Bekijk de vacature.)

In dit overzicht zie je wie in welk instituut is benoemd:

Nieuwe fase voor de faculteit

Met de start van de collegiale instituutsbesturen sluiten we een traject af dat al in 2022 startte met het ontwikkelen van het nieuwe besturingsmodel. De manier waarop we dat als faculteit hebben gedaan is precies de manier waarop we dat als faculteit willen blijven doen: samen, door met elkaar in gesprek te blijven en met inzet, betrokkenheid en expertise van veel collega’s.

Decaan Jasper Knoester: ‘Ik ben trots op wat we met elkaar hebben bereikt. Het was niet altijd makkelijk door de ingewikkelde processen die we moesten volgen en door verplichte procedures die veel tijd kostten. Het resultaat mag er zijn, de faculteit loopt met deze manier van werken voorop en staat in de schijnwerpers bij de rest van de universiteit.'

'We moeten vast nog een hoop leren, maar het resultaat mag er zijn.'

'Het hele faculteitsbestuur is blij met de collega’s die zijn benoemd in de instituutsbesturen. We moeten vast nog een hoop leren, maar dit is een prachtige start. Met hulp van het leiderschapsprogramma dat we na de zomer starten, de ervaring die we hebben opgedaan in de afgelopen periode én alle andere projecten die lopen om onze faculteit nog beter te organiseren, heb ik er alle vertrouwen in dat het een succes wordt. Ik kijk ernaar uit om hier samen mee aan de slag te gaan.’