Vier NWO Open Competitie-subsidies voor Leidse wetenschappers

Vier onderzoekers van Universiteit Leiden krijgen Open Competitie-subsidies van de NWO in het domein Exacte en Natuurwetenschappen. Het gaat onder andere om onderzoek naar afweercellen in tumoren, antibioticaresistentie en magnetische halfgeleiders.

Het gaat om 2 subsidies in de Open Competitie ENW-M en 2 subsidies in de Open Competitie ENW-XS. M-subsidies zijn bedoeld voor vernieuwend, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit of wetenschappelijke urgentie. Bij XS-beurzen gaat het om nieuwsgierigheidsgedreven, avontuurlijk onderzoek en het snel kunnen exploreren van een veelbelovend idee.

Open Competitie ENW-M

Pept(o)Body: Met preciesiechemie-ontworpen nanodeeltjes naar antilichaammimetica
Matthias Barz & Sebastian Pomplun (Leiden Academic Centre for Drug Research)

Het Pept(o)Body-project richt zich op de ontwikkeling van nanodeeltjes met nauwkeurig bepaalde grootte, vorm en oppervlakte-eigenschappen. Gebruikmakend van geavanceerde scheikundige technieken kunnen deze nanodeeltjes de natuurlijke functies van menselijke antilichamen nabootsen. Hiermee biedt dit project een eenvoudig, volledig synthetisch alternatief voor de complexe en dure productieprocessen van biologisch-afgeleide antilichamen. Dit onderzoek laat toe om nieuwe, krachtigere en toegankelijke immuuntherapieën te ontwikkelen, wat een significante vooruitgang in de medische wetenschap en gezondheidszorg zou betekenen.

Tegengaan van hongerige afweercellen in tumoren om kanker te genezen
Bart Everts (LUMC) & Sander van Kasteren (Leiden Institute of Chemistry)

Afweercellen hebben veel voedsel nodig om genoeg energie te hebben om ziektes zoals kanker te bestrijden. Maar in tumoren, wordt dat voedsel door tumorcellen weggekaapt, waardoor er weinig overblijft voor de afweercellen. Mogelijk zorgt dit ervoor dat ze niet meer goed de tumor kunnen opruimen. Maar hoe precies deze ‘honger’ het gedrag van deze afweercellen verandert weten we nog niet. Wij gaan in dit project eerst meten hoeveel afweercellen in tumoren werkelijk te eten krijgen en dan kijken of we door ze efficientere eters te maken, ze weer genoeg voedsel binnenkrijgen om de tumor beter op te kunnen ruimen.

Open Competitie ENW-XS

De Von Neumann bottle-neck doorbreken met tweedimensionale magnetische halfgeleiders
Semonti Bhattacharyya (Leiden Institute of Physics)

Als onze samenleving digitaliseert, groeit de vraag naar computatie snel, waarbij momenteel 10% van de wereldwijde elektriciteit wordt verbruikt, meer dan in de luchtvaartindustrie. Deze vraag zal verder stijgen met ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie. Zonder een paradigma verschuiving zal de groei van computatie en daarmee maatschappelijke vooruitgang beperkt worden door beschikbare elektriciteit. De inefficiënties in energieverbruik zijn verbonden met de Von Neumann-architectuur, de basis van moderne computers. Dit voorstel wil een fundamenteel bouwblok ontwikkelen om los te komen van deze architectuur, met nieuwe benaderingen zoals in-memory computing, essentieel voor bevordering van computatieve efficiëntie.

Nieuwe wapens ontwikkelen om antibioticaresistentie te verslaan
Daniel Rozen (Institute of Biology Leiden)

Antibiotica worden door bacteriën in de natuur gemaakt om concurrenten te doden voor toegang tot voedsel en leefruimte. Door dergelijke competitie in het laboratorium na te bootsen zal dit project nieuwe antibiotica voortbrengen die effectief zijn tegen resistente pathogenen. Deze strategie is geïnspireerd op natuurlijke evolutie van antibiotica, het gevolg van een miljoenen jaren durende wapenwedloop tussen antibiotica-producerende bacteriën en hun resistente concurrenten. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van het indrukwekkende vermogen van bacteriën om onder laboratoriumomstandigheden oplossingen te vinden voor complexe aanpassingsproblemen. Deze innovatieve strategie biedt mogelijkheden nieuwe medicijnen te ontdekken die de wereldwijde antibioticaresistentiecrisis het hoofd kunnen bieden.