Universiteit Leiden ontvangt subsidie voor professionalisering ‘Leven Lang Ontwikkelen’

De Universiteit Leiden heeft subsidie ontvangen voor een Leven Lang Ontwikkelen (LLO), waarmee ze onder meer het onderwijs voor professionals voor de Haagse overheid en het Leiden Bio Science Park flink kan uitbreiden.

De universiteit krijgt de komende twee jaar 1,8 miljoen euro van de LLO-Katalysator. Deze subsidie uit het Nationaal Groeifonds van onder meer het ministerie van OCW stelt publieke onderwijsinstellingen beter in staat om vraaggericht en op maat leeroplossingen voor professionals te ontwikkelen en uit te voeren.

Een van de fundamenten van de Nederlandse samenleving is een goed opgeleide beroepsbevolking. Door grote maatschappelijke transities en de daarmee veranderende arbeidsmarkt stopt opleiden echter niet meer bij het afronden van initieel onderwijs – voltijdonderwijs voordat men bijvoorbeeld de arbeidsmarkt betreedt. Een Leven Lang Ontwikkelen staat daarom al geruime tijd op de landelijke agenda van de overheid. Met de LLO-Katalysator wil de overheid hieraan een flinke impuls geven.

Doelgroep beter bedienen

De universiteit wil de toegekende subsidie gebruiken voor verdere professionalisering van de vorig jaar opgerichte Universiteit Leiden Academy. Zo kunnen professionals met een opleidingsbehoefte straks gericht en snel gekoppeld worden aan het aanbod van de Universiteit Leiden.

Om nieuw LLO-aanbod te kunnen stimuleren en faciliteren worden ook systemen en processen verder verbeterd. Vernieuwde ICT-systemen kunnen de doelgroep bijvoorbeeld beter bedienen, en hiermee kunnen docenten en ondersteuners efficiënter onderwijs verzorgen.

Lees meer over de ambities van de Universiteit Leiden met een Leven Lang Ontwikkelen!