Veni-subsidie voor Leidse wetenschappers

De Veni wordt jaarlijks door NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) toegekend. Dit jaar ontvangen meerdere onderzoekers van de Universiteit Leiden en 2 onderzoekers die binnenkort bij de universiteit komen werken, een Veni-subsidie van de NWO. Dankzij deze subsidie, die kan oplopen tot 320.000 euro, krijgen veelbelovende jonge wetenschappers de kans om hun eigen onderzoeksideeën gedurende drie jaar verder te ontwikkelen. In dit artikel vertellen we je graag meer over onze Veni-laureaten.

Neeltje Blankenstein

Risicogedrag bij tieners in tijden van Tiktok

Neeltje Blankenstein

Waar vroegere generaties opgroeiden in een ‘offline’ wereld, kent de huidige smartphonegeneratie jongeren geen wereld zonder internet.  Jongeren worden gekenmerkt door verhoogd risicogedrag, maar we weten nog veel te weinig over risicogedrag in de online wereld, zoals het delen van persoonlijke informatie, online gokken, en sexting. Daarom onderzoek ik het online risicogedrag van jongeren vanuit drie theoretische invalshoeken. Met meerdere meetinstrumenten bekijk ik hoe online risicogedrag verandert over leeftijd, waarom sommige jongeren meer online risico’s nemen dan anderen, en hoe de digitale sociale context risicogedrag beïnvloedt, met als doel om gezond online gedrag in jeugd te bevorderen.

Lees hier het interview met Neeltje Blankenstein.

Rodrigo Ochigame

Een antropologie van AI aan de grenzen van wetenschappelijke kennis

Rodrigo Ochigame

Nieuwe technieken van kunstmatige intelligentie (AI) transformeren de wetenschapsbeoefening. De snelle adoptie van AI zorgt voor controverses over wat geldt als wetenschappelijk ‘bewijs’. Dit project is een antropologische studie naar onderzoekers die innoveren middels nieuwe toepassingen van AI en daarmee de betekenis van wetenschappelijk bewijs herdefiniëren in hun respectievelijke vakgebieden. Het betreft drie verschillende vakgroepen: wiskundigen die AI gebruiken om theorema te ontdekken en te bewijzen; astronomen en natuurkundigen die AI gebruiken om afbeeldingen van zwarte gaten te maken; en ecologen en klimaatwetenschappers die AI gebruiken om extreme klimaat fenomenen in complexe ecosystemen, met name het Amazonegebied, te voorspellen.

Lees hier het interview met Rodrigo Ochigame.

Kathleen Gregory

Zorg voor COVID-19 gegevens: instandhouding van open data-infrastructuren

Kathleen Gregory

Tijdens de COVID-19 pandemie ontstonden gegevens over deze ziekte overal. Nu de pandemie afneemt, is het onduidelijk hoe deze gegevens verder zullen worden beheerd en openlijk beschikbaar worden gemaakt. Dit project neemt COVID-19 als casus voor onderzoek. Drie verschillende voorbeelden van data-infrastructuren worden onderzocht om beter te begrijpen hoe deze gegevens nog steeds kunnen worden ingezien en gebruikt.

Lees hier het interview met Kathleen Gregory.

Xiaochen Zheng

Het tijdperk van de overvloed aan informatie: hoe controleren we wat we zeggen?

Xiaochen Zheng

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: je bent midden in een zin en plotseling verschijnt er een melding op je telefoon. Je aandacht verschuift even en je vergeet wat je wilde zeggen. In onze informatie-verzadigde wereld is het moeilijk om alle afleidingen om ons heen te vermijden tijdens het spreken. Hoe blijft ons brein gefocust terwijl we gedachten omzetten in woorden? De onderzoeker zal neuroimaging-technieken gebruiken om te achterhalen hoe onze hersenen de toegang tot het werkgeheugen beheren tijdens het spreken, en om te ontdekken hoe we onze taal controleren.

Lees hier het interview met Xiaochen Zheng.

Reinoud Kaldewaij

Aangeraakt door een helpende hand: de neurofysiologische mechanismen van aanraking bij samenwerking

Reinoud Kaldewaij

In een tijd waar online ontmoetingen eerder norm dan uitzondering zijn en discussies over ongewenste intimiteiten ongekende hoogtes bereiken is de vraag “wat is de rol van aanraking in sociaal contact?” urgenter dan ooit. Beter begrip over hoe aanraking neurofysiologisch werkt is daarbij onontbeerlijk. Tijdens onze sociale interacties met anderen ontstaat er synchronisatie op fysiologisch niveau, die samenhangt met onze beslissingen om samen te werken. Dit project laat zien hoe dit verband op neuraal niveau gelegd wordt en of het onderliggende mechanisme hetzelfde is bij aanraking tussen twee vrienden of vreemden.

Lees hier het interview met Reinoud Kaldewaij.

Veni - NWO Talentprogramma

Veni maakt, samen met Vidi en Vici, onderdeel uit van het NWO-Talentprogramma (voorheen: de Vernieuwingsimpuls). Veni is gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Binnen het Talentprogramma zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheidsgedreven en vernieuwend onderzoek. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting. In totaal kregen 89 wetenschappers een Veni-subsidie toegekend.