Vliegende start voor Leidse alumni op de arbeidsmarkt

De Nationale Alumni Enquête (NAE) wordt elke twee jaar afgenomen onder recent afgestudeerde alumni van alle universiteiten in Nederland. In 2023 werden afgestudeerden uit 2020-2021 en 2021-2022 bevraagd. Van de alumni die de NAE hebben ingevuld vond 86% binnen een half jaar een betaalde baan. Vrijwel geen van de respondenten heeft langer dan één jaar naar een baan hoeven zoeken.

Waar gingen alumni werken?

Volgens de enquête werken de meeste alumni na hun afstuderen in overheidsdiensten, openbaar bestuur en het onderwijs. Net als voorgaande jaren is het aantal Leidse alumni die in overheidsinstanties werken hoger dan het Nederlandse gemiddelde. Met de Campus in Den Haag is het lijntje tussen de Universiteit Leiden en landelijke overheidsinstanties kort, en dit zou het relatief grote aantal Leidse alumni hier kunnen verklaren.

Het beroemde Zweetkamertje waar afgestudeerden hun handtekening mogen vereeuwigen in het Academiegebouw

Voorbereiding op de arbeidsmarkt

Net als voorgaande jaren is er verdeeldheid onder de respondenten over het opdoen van vaardigheden voor de arbeidsmarkt tijdens hun studie. Ongeveer een derde is (zeer) tevreden, een derde is ontevreden en een derde zit daar tussenin. Arbeidsmarktvoorbereiding blijft dus een aandachtspunt voor opleidingen binnen alle faculteiten van de universiteit. Gelukkig zijn er binnen de universiteit veel faciliteiten voor zowel studenten als jonge alumni om zelf aan de slag te gaan met hun eerste stappen op de arbeidsmarkt.

Jonge Alumni Netwerk: alumni tijdens de workshop Lobbyen

Zelf aan de slag met arbeidsmarktvoorbereiding

De universiteit biedt veel mogelijkheden aan studenten en pasafgestudeerden op het gebied van arbeidsmarktvoorbereiding. Denk hierbij aan de Leiden University Career Zone waar men toegang heeft tot zelfkennistesten, nuttige skills trainingen en een handige job portal. Daarnaast is er ook een online Mentor Netwerk waar men een connectie kan maken met afgestudeerde studiegenoten in het werkveld. Alumni tot en met 35 jaar zijn ook automatisch lid van het Jonge Alumni Netwerk dat iedere maand een event organiseert dat gericht is op de arbeidsmarkt, zelfontwikkeling en netwerken.

Meerderheid alumni blij met studiekeuze

De meeste respondenten zijn tevreden over de mate waarin hun huidige baan aansluit bij de vaardigheden die ze tijdens de master hebben opgedaan. Hoewel een deel van de alumni graag meer praktische vaardigheden had willen leren, zegt driekwart dat zij hun studie opnieuw zouden kiezen. Alumni zijn dus over het algemeen heel tevreden met hun studie- én universiteitskeuze!