De Europe Hub groeit verder als netwerk voor wetenschappers die samenwerking zoeken

De Europe Hub verbindt onderzoekers van verschillende faculteiten. Het netwerk biedt hun de kans snel vakkennis uit te wisselen en projecten gezamenlijk te beginnen. Door de hub is een nieuwe minor in ontwikkeling en hij biedt kansen voor onderzoeksfinanciering.

Wie een idee heeft voor onderzoek met een Europees onderwerp, hoeft maar een email te sturen aan de Europe Hub en collega’s zijn zo gevonden. Via europehub@leidenuniv.nl kom je in contact met een van de vier coördinatoren en een van hen is Vincent Delhomme. Hij is de vertegenwoordiger van de hub voor onderzoekers aan de rechtenfaculteit.

‘De hub is er voor alle onderzoekers aan de Universiteit Leiden en daarbuiten, die onderzoek doen naar Europese integratie en gerelateerde maatschappelijke uitdagingen,’ vertelt Delhomme. Hij doelt op sociale zekerheid, klimaatverandering, kunstmatige intelligentie, maar ook de overgang naar een multipolaire wereld en de noodzaak van consistentie met de belangen en waarden van Europa. Delhomme benadrukt dat elke onderzoeker lid kan worden. ‘We benaderen Europa vanuit een breed en inclusief perspectief. Dit betekent het hele continent, zijn geschiedenis, mensen, cultuur, en zijn politieke en juridische systemen. Maar de focus ligt op de Europese Unie. Dit is immers het thema van onderzoek en onderwijs over Europa aan de Universiteit Leiden.’

Databank vol informatie

De Europe Hub bestaat sinds september 2023. Meer dan 60 onderzoekers maken er inmiddels deel van uit, verbonden aan de faculteiten Governance and Global Affairs, Rechtsgeleerdheid, Geesteswetenschappen en Sociale Wetenschappen. De Europe Hub fungeert als een databank van informatie over onderzoekers en hun activiteiten. Hij biedt leden praktische hulpmiddelen om contacten op te bouwen. De coördinatoren bij de Europe Hub zijn ‘insiders’ van de Universiteit Leiden die weten hoe en met wie je kunt samenwerken om projecten van de grond te krijgen die buiten het bereik van je eigen expertise liggen.

Hoe meer mensen gebruik maken van de Europe Hub, hoe effectiever hij is

Delhomme: ‘We zouden graag meer verzoeken krijgen en mensen met elkaar in contact brengen. Ons doel is om onderzoekers te ondersteunen, hen te helpen interdisciplinaire projecten op te zetten en hun onderzoek vooruit te helpen. De hub kan ook dienen voor het vinden van subsidies en financiering.’

Profileren met Europese expertise

Reden van oprichting van de hub was zowel intern als extern. Wetenschappers met vakkennis over Europese onderwerpen wisselen intern weinig kennis uit. Delhomme: ‘Met zeven relatief onafhankelijke faculteiten ligt dit ook niet voor de hand. Iedereen herkent dit wel. Een platform was nodig om interdisciplinaire gesprekken en initiatieven te ondersteunen.’ Extern wil de universiteit kenbaar maken aan bestuurders en politici, zowel in Nederland als de EU, dat de onderzoekers in Leiden beschikken over de expertise over Europese zaken.

Delhomme benadrukt dat het succes van de hub afhangt van de inbreng van de onderzoekers zelf. ‘Hoe meer mensen gebruik maken van de Europe Hub, hoe effectiever hij is. Dus wil je een event organiseren met een Europees thema en je wil er reclame voor maken, neem contact op en gebruik onze instrumenten. Of wanneer je iemand zoekt voor hulp of expertise, een collega die zich specifiek richt op een bepaald onderzoeksterrein over Europa.’

Aanmelding per groep

Wie zich aanmeldt bij de Europe Hub kan zich opgeven voor een van de vier clusters waarin het netwerk zich heeft georganiseerd: Europa in de wereld, Markten, handel, en digitalisering, Energie, milieu en gezondheid, en De fundamenten van Europese integratie. Daardoor kom je te weten wie nog meer onderzoek doet op deze terreinen aan elk van de deelnemende faculteiten. Als je een vraag hebt rond je onderzoeksproject, of je wilt een onderzoek leiden, een beurs aanvragen, dan kom je via de clusters te weten bij wie je moet zijn.

Het is een goede manier om mensen van andere faculteiten te leren kennen die je anders niet had ontmoet

Eerste resultaten

Een van de resultaten is dat de vier faculteiten gezamenlijk werken aan een nieuwe minor die multidisciplinair, de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken onder de loep neemt waar de Europese Unie zich voor gesteld ziet. Het onderwijsprogramma focust op migratie, duurzaamheid, klimaat en milieu in de EU. Delhomme was er bij betrokken als coördinator. ‘Het is een groot project waar we bij aanvang, behoorlijk druk mee zijn geweest. Verschillende hoogleraren van verschillende faculteiten moesten we samenbrengen om al deze vraagstukken in een programma te behandelen.’ Met zijn collega’s bedacht hij het aanbod van lessen, de beschrijving daarvan, de keuze van docenten en locaties. Ze hopen de minor in 2026 te introduceren.

Zelf onderzoekt Delhomme hoe het recht burgers kan helpen om een gezondere levensstijl te bereiken. Hierbij profiteert hij van de hub. ‘Je kunt de rol van het rechtssysteem niet begrijpen zonder een breder sociaalwetenschappelijk overzicht. Samenwerking met wetenschappers van andere vakgebieden vormt de kern van wat ik doe. De hub is een goede manier om mensen van andere faculteiten te leren kennen die ik mogelijk niet had ontmoet zonder de hub.’

Jan-Willem Oomen

Photo Yunus Tuğ via Unsplash+

Wie lid wil worden en snel contacten wil leggen, kan dit doen via europehub@leidenuniv.nl of via een email aan de coördinator van het betreffende cluster. Bij rechtsgeleerdheid dus aan Vincent Delhomme.

Europe Hub

LinkedIn Europe Hub