‘Leraren moeten echt niet te lang praten want dat wordt saai’

Vraag aan leerlingen wie hun favoriete leraar is en ze weten eigenlijk meteen wel iemand te noemen. Maar waarom is diegene hun favoriet? Wat moet je wel of niet doen om jouw les voor leerlingen zo leuk en interessant mogelijk te maken? Een panel van leerlingen van verschillende klassen havo/vwo zat klaar om vragen te beantwoorden tijdens de startbijeenkomsten van ruim 200 nieuwe studenten en aankomende leraren.

Liever een strenge leraar

Hebben leerlingen liever een strenge leraar of een leuke waar je niet zoveel van leert? Natuurlijk is het gezellig om een leuke docent te hebben, reageert een leerling, maar als je er eenmaal bent wil je toch ook wat leren. Dan is het toch fijner dat je meteen in het begin van het schooljaar de grenzen weet en wat er van je wordt verwacht. Een goede planning hoort daarbij. Wat gaan we doen, hoe ziet de les eruit en wat moet je meenemen? Het is beter om streng te beginnen en duidelijk te maken wat je verwacht.

De leerlingen hebben een duidelijke mening over wat docenten wel en niet moeten doen. Geef een goede, korte uitleg. Soms is het echt te lang en is de concentratie weg. Alleen maar luisteren en opdrachten maken bij een 80-minutenles is niet te doen. Bij sommige vakken helpt het om de actualiteit te betrekken, dat maakt het luisteren makkelijker. Bij een vak als geschiedenis kan dit goed, bij wiskunde minder. Maar behandel wel de toetsstof!

Een goede band met leerlingen is ook waardevol. Een leraar die interesse toont voor jou, maar ook over zichzelf vertelt. Bijvoorbeeld die wiskundedocent die begint met vertellen over zijn weekend. Maar een docent die teveel over zichzelf vertelt of je teveel vraagt, dat hoeft nou ook alweer niet. En een leraar moet niet een hekel hebben aan één bepaalde leerling, dat is niet leuk.

Telefoons in de klas

Afhankelijk van de school mogen er sinds dit jaar geen telefoons meer in de klas, officieel alleen nog in pauzes. De telefoons moeten in lockers, niet in je tas. Maar niet iedereen houdt zich daaraan, weet een leerling te vertellen. De leerlingen begrijpen dat het niet de bedoeling is om je telefoon bij je te hebben maar vinden het wel wat te streng. Een van de leerlingen uit het panel vindt het raar dat de onderbouw geen telefoons mag, ook niet in de gangen, maar de bovenbouw wel. En het is onhandig als je bijvoorbeeld Magister wil checken.

En hoe zit het met artificial intelligence (AI), wil een van de aankomende leraren weten. Gebruiken jullie dat? De leerlingen weten dat leraren kunnen zien of je het gebruikt, dus typen wel in eigen woorden. Soms is het handig om te gebruiken, maar niet knippen en plakken, want dan krijg je een 1.

Hoe zorgt een leraar dat leerlingen willen leren?

Het helpt als leraren enthousiast zijn over hun eigen vak en niet te lang uitleggen. Met een leuke werkvorm wordt het vak leuker. Sommige leraren maken er bijvoorbeeld een wedstrijd van om de volgende opdracht te krijgen. Afwisseling in opdrachten is fijn, niet steeds hetzelfde doen.

En wat vinden de leerlingen van samenwerken? Hierin verschillen de leerlingen van mening. Een leerling vindt samenwerken niet leuk, bij een vorige opdracht deed zijn groepje niks. Een ander werkt juist graag samen, het liefst met mensen die ze goed kent. Zorg dat je het telefoonnummer hebt van degene met wie je moet samenwerken, merkt een leerling op. Het is in ieder geval van belang dat iedereen het serieus neemt en zijn eigen deel doet.

Veel huiswerk vindt eigenlijk niemand fijn, hoewel sommigen het huiswerk wel mee vinden vallen. Soms wordt er wel weinig rekening gehouden met andere vakken bij het opgeven van huiswerk. En je moet tenslotte ook nog tijd over hebben om leuke dingen te doen, want het leukst is vrije tijd en bezig zijn met je hobby(‘s).

Gouden tips

Na alle vragen is het tijd voor gouden tips van de leerlingen; hier dachten de negen leerlingen van tevoren al over na:

• Hou je aan je regels, wees duidelijk met wat je belooft, plan en weet wat je gaat zeggen.
  • Orde houden in de les, anders onthoud je niks.
  • Praat verstaanbaar, duidelijk en vooral niet te snel.
  • Maak aan het begin van het schooljaar duidelijk wat er van je wordt verwacht.
  • Genoeg tijd inlassen voor vragen, zelfstandig werken en niet alleen maar uitleggen.
  • Goed uitleggen want dat zorgt dat je minder hoeft te leren.
  • Geef duidelijk aan wat je moet leren voor de toetsen, vertel niet teveel maar leg wel goed uit.
  • Een duidelijke planning, met ruimte voor vragen en huiswerk bespreken.

Tamara Platteel (lerarenopleider ICLON) sluit af met een eigen tip: ‘En glimlach, dat helpt!’

Leraar worden?

Heb je interesse in een universitaire lerarenopleiding? Kijk dan welke opleidingstrajecten je bij het ICLON kunt volgen.

Over alle opleidingen worden voorlichtingsbijeenkomsten gehouden.