Overlijdensbericht prof.em. E.R. (Robert) Groeneveld

Vorige week bereikte de universiteit het bericht dat emeritus hoogleraar Robert Groeneveld is overleden. Hij was van huis uit scheikundige. Hij werkte bij de voorganger van het Nederlands Forensisch Instituut toen hij in 1980 werd benoemd tot buitengewoon hoogleraar, en vanaf 1990 tot gewoon hoogleraar criminalistiek, en hij deel ging uitmaken van de voorganger van het instituut Strafrecht & Criminologie.

Prof. Groeneveld verzorgde het vak criminalistiek dat ook toen al binnen en buiten de universiteit een goede reputatie had. Vlak voor de eeuwwisseling nam hij afscheid met de rede ‘Speurkunst en wetenschap. Instrumenten voor de knappe strafrechter’, waarin hij het belang van zijn vak voor de strafrechtspleging nog maar eens uiteenzette.

Prof.em. Groeneveld is 89 jaar geworden.