Avond van de Midden-Oosten collecties en Middle Eastern Library

Ontdek de nieuwe Middle Eastern Library, luister naar speedcolleges van experts, bekijk een gloednieuwe documentaire over de restauratie van een 11e-eeuws medisch handschrift uit Samarkand en nog veel meer. Beleef de rijkheid en diversiteit van de Leidse Midden-Oosten collecties van dichtbij op woensdag 25 september in de Middle Eastern Library en Universiteitsbibliotheek in Leiden.

Het rijkgevarieerde programma van de Avond van de Midden-Oosten collecties en Middle Eastern Library bestaat onder meer uit speedcolleges door auteurs van het nieuwe boek Prophets, Poets and Scholars. The Collections of the Middle Eastern Library of Leiden University. Dit nieuwe boek, dat de rijkdom en diversiteit van onze Oosterse collecties laat zien, is tijdens de avond ook verkrijgbaar. Bezoekers kunnen de meest zeldzame en bijzondere stukken uit de collectie van dichtbij bekijken in een grote pop-up tentoonstelling. Onze conservatoren en andere experts zijn aanwezig om alle mogelijke vragen over deze oude objecten te beantwoorden. Twee banierententoonstellingen over vroege fotografie in het Midden-Oosten en het oeroude Gilgamesh-epos zijn in de twee hallen van de Universiteitsbibliotheek te zien. Ook gaan onze nieuwe videoserie over de Midden-Oosten collecties en de documentaire over de restauratie van de Materia Medica in premiere. De Materia Medica is een buitengewoon belangrijk 11e eeuws medisch handschrift en één van onze topstukken uit de Midden-Oosten collecties dat onlangs volledig werd gerestaureerd. Medewerkers van de bibliotheek verzorgen de hele avond rondleidingen in de nieuwe Middle Eastern Library.

Aanmelden is mogelijk tot en met 18 september 2024.

Aanmelden
Twee delen van ‘Boek van kennis van ingenieuze apparaten’ (Kitab fi Maʿrifat al-Hiyal al-Handasiyah) door Ismaʿil ibn al-Razzaz al-Jazari (1136-1206) [UBL Or. 117, f. 59b].
Abd al-Ghaffār (voorheen student van Christiaan Snouck Hurgronje), Al- ṣalāh ḥawl al-Kaʿbah (De Kaäba, hoofdbestemming van de heilige bedevaart van moslims naar Mekka), tussen 1886-1889, albuminedruk, [Or. 26.367: 4]

Bijzondere Collecties

De Midden-Oosterse bijzondere collecties zijn een beroemd en belangrijk deel van de erfgoedcollecties in de Universitaire Bibliotheken Leiden. Kostbare handschriften, oude gedrukte boeken, foto’s, archieven en audiovisuele materialen weerspiegelen een half millennium van wetenschappelijk contact met een wereld buiten de Westerse cultuur. Een cultuur die maar nauwelijks begrepen werd, vaak als vijandig werd beschouwd maar toch steeds fascinatie opwekte.

Op wetenschappelijk vlak zijn de collecties niet alleen een rijke bron van originele materialen uit het Midden-Oosten, maar ze leveren ook een schat aan informatie op over de ontwikkeling van de westerse wetenschapstraditie tijdens de perioden van het humanisme, de mercantiele expansie, de Verlichting en het kolonialisme.

De collecties van de bibliotheek van het Nederlands Instituut voor het Nabije Oosten (NINO), met onder meer de beroemde collectie kleitabletten van Prof.dr. De Liagre Böhl, worden beheerd door de UBL en zijn sinds 2024 raadpleegbaar in de Leidse Universiteitsbibliotheek.

Middle Eastern Library

In de nieuwe Middle Eastern Library brengt Universitaire Bibliotheken Leiden de rijke Bijzondere Collecties, variërend van manuscripten en zeldzame boeken over de islamitische, Hebreeuwse, Semitische en Armeense wereld, collecties over Egyptologie, Assyriologie en het Oude Nabije Oosten, samen met de moderne collecties over het hele Midden-Oosten en de Islam. De Middle Eastern Library is gehuisvest in het Herta Mohr-gebouw. Ter gelegenheid van de nieuwe bibliotheek worden van april tot en met oktober activiteiten voor het belangstellende publiek georganiseerd.

Studieplekken in de nieuwe Middle Eastern Library