BIAS-project op zomerschool 'Law and Language' bij Universiteit van Pavia

Carlotta Rigotti, postdoctoraal onderzoeker bij eLaw, en Eduard Fosch-Villaronga, universitair hoofddocent bij eLaw, gaven een lezing over AI en non-discriminatie, waarbij zij studenten betrekten met de Debiaser-demo.

eLaw - Centrum voor Recht en Digitale Technologie, nam onlangs deel aan de zomerschool 'Law and Language', mede-georganiseerd door de Universiteit van Pavia, de Universiteit van Würzburg, de Universiteit van Poitiers en de Pázmány Péter Katholieke Universiteit. De zomerschool, gehouden in Pavia (Italië) van 16-20 september, bracht experts en studenten samen om de raakvlakken tussen recht en taal te verkennen. De onderwerpen varieerden van het ontwikkelen van Engelse juridische vaardigheden en het begrijpen van taalregels binnen EU-instellingen tot het onderzoeken van AI als een nieuwe 'taal' waaraan het recht zich moet aanpassen en reguleren.

Namens het BIAS-project, dat tot doel heeft diversiteit vooroordelen van AI-systemen op de arbeidsmarkt te verminderen, gaven Carlotta Rigotti en Eduard Fosch-Villaronga twee dagen lang lezingen over AI en non-discriminatie tijdens de zomerschool.

Eduard Fosch-Villaronga and Carlotta Rigotti

De tweede dag richtte zich op de juridische en ethische vereisten die zijn opgesteld door de High-Level Expert Group on AI (AI HLEG) voor het bereiken van betrouwbare AI. Na een bespreking van hun mogelijk uiteenlopende interpretaties, introduceerden Carlotta en Eduard het BIAS-project en de Debiaser-demo, waarbij ze studenten uitnodigden om actief deel te nemen aan dit hulpmiddel dat is ontworpen om de gebruiker te helpen bij het rangschikken en motiveren van sollicitanten voor een bepaalde vacature. In deze interactieve oefening werden studenten verdeeld in groepen en gevraagd om de rol van personeelsmedewerkers (HR) te spelen in een fictief wervingsscenario. Ze voerden de rangschikking van kandidaten zowel handmatig als met behulp van de Debiaser-demo uit, waardoor ze konden reflecteren op diversiteitsbiases en ethische overwegingen zoals transparantie en autonomie in beide benaderingen. De lezing werd afgesloten met een algemene discussie over de mogelijkheden en beperkingen van AI op de arbeidsmarkt.

Het BIAS-project: Doe mee!

Het BIAS-project streeft ernaar diversiteit vooroordelen (bijv. met betrekking tot geslacht en ras) van kunstmatige intelligentie (AI)-toepassingen op de arbeidsmarkt te identificeren en te verminderen, met name in personeelsmanagement (HR).

Om nieuwe en geconsolideerde kennis over  diversiteit vooroordelen en eerlijkheid in AI en HR te vergaren, is het BIAS-consortium momenteel betrokken bij verschillende activiteiten waarin je mogelijk geïnteresseerd bent om te ontdekken en aan deel te nemen, zoals capaciteitsopbouwsessies en etnografisch veldwerk.

Als je op de hoogte wilt blijven van al onze activiteiten en/of wilt deelnemen aan ons project in verschillende hoedanigheden, sluit je dan aan bij deze nationale gemeenschappen van belanghebbenden uit verschillende ecosystemen: HR-functionarissen, AI-ontwikkelaars, academici, beleidsmakers, vertegenwoordigers van vakbonden, werknemers en maatschappelijke organisaties.

Om je aan te melden bij de nationale labs, klik op deze link.