De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Dinsdag 3 september

‘Ondanks een korte nacht is de wekker niet nodig. De onbewuste verwachting van een hectische dag is genoeg. Gisteren is het laat geworden. Ik heb genoten van de opening van het nieuwe Gorlaeus Gebouw, de relatielunch, de opening van het academisch jaar en het zomerdiner in het academiegebouw.

Het was een zeldzame dag, druk, maar vol plezier en blije mensen. Niet iets om elke week te doen, maar eens per jaar een gebouw openen lijkt me best leuk! Ik was laat thuis, moe, en toen moest ik de bestuursvergadering voor vandaag nog voorbereiden, een document redigeren en mijn mail checken. Bovendien bleken beide kinderen hulp met wiskunde te willen. Het was al middernacht geweest toen ik de koffer kon gaan inpakken. Vanavond vertrek ik naar Singapore.

Met een hoofd dat zwaar voelt na de korte nacht doe ik haastig de laatste spulletjes in de koffer, maak ontbijt voor de kinderen, maan ze het huis goed af te sluiten als ze naar school gaan en vertrek. Met de koffer kom ik via tram-trein-bus in het nu dan officieel geopende Gorlaeus. De oranje loper is nog een mooie herinnering aan gisteren, maar verder is alles op het Rosalind Franklinplein -eindelijk zonder hekken- opgeruimd.

‘Ondanks de volle agenda heb ik twee dagen op rij geen wekker nodig’

Op de agenda van de bestuursvergadering staan een paar belangrijke punten, zoals de NWO Roadmap-aanvraag voor een nieuwe nationale faciliteit voor cryogene elektrononmicroscopie, de opvolger van NeCEN. We worden bijgepraat door Pieter Schipper en stellen vast welke verklaringen we komende week nog van diverse stakeholders in en buiten de faculteit moeten hebben om met een gerust hart mede-indiener te worden.

Verder besteden we ruim de tijd aan concept-wijzigingen van het faculteitsreglement. Door de aanpassing van ons facultaire besturingsmodel zijn wijzigingen nodig en dat grijpen we meteen aan om achterstallig onderhoud te plegen.

Ter informatie ligt er tenslotte nog een interessant stuk op tafel over de opbrengst van de facultaire delegatie naar Indonesië in mei 2023. Het blijkt dat naast de belangrijke immateriële waarde van gestarte samenwerkingen, de monetaire opbrengst tussen de 1,4 en 2,2 miljoen euro ligt. Dat geld zit grotendeels in toegekende en nog te verwachten beurzen voor promotieplaatsen. Dit laat maar weer duidelijk zien wat het belang van dit soort missies is.

Na de vergadering handel ik nog een paar dingen af die voor vertrek klaar moeten zijn. Dan is het tijd voor de Tuesday Talk die Ionica Smeets (Wetenschapscommunicatie) deze maand verzorgt. Ze houdt voor een totaal gevulde zaal een aansprekend verhaal over de strijd tegen misleidende grafieken. Na afloop is er een bijzonder optreden van de band “The Stream”, die muziek en wetenschap bijzonder mooi combineert, in samenwerking met de studenten van Rino. Het is druk en feestelijk, passend in deze openingsweek.

Helaas kan ik er maar kort van genieten want om half zes stap ik in de taxi richting Schiphol, waar ik met enige vertraging iets na negen uur vertrek naar Singapore. Ik ben daar tot zaterdag om het College of Science van Nanyang Technological University te evalueren. Aan boord scan ik nog even een deel van de lijvige documentatie die ik tijdens de zomer al uitvoerig heb bekeken. Ik eet wat en val zonder veel moeite voor middernacht in slaap. Nog negen uur te vliegen, alle tijd om wat slaap in te halen en alvast een beetje op te laden voor de interessante maar ook intensieve dagen die komen. Over wekker en ontbijt morgenochtend hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken. Dat wordt ongetwijfeld goed verzorgd door het cabinepersoneel!’