De universiteit is onderdeel van Una Europa: ‘Samen staan we veel sterker’

Veel Leidse collega’s hebben al kunnen profiteren van Una Europa, de alliantie van elf Europese topuniversiteiten: ze kregen financiering om hun idee tot leven te brengen of gingen op uitwisseling bij Europese collega’s. Op 22 oktober is er een bijeenkomst voor iedereen in Leiden die betrokken is bij Una Europa én iedereen die er meer over wil weten.

Maggy Ovaa leidt het Leidse Una Europa team en Koen Caminada is namens de universiteit lid van de Board of Directors.

Dag Maggy en Koen! Vertel, wat is Una Europa en waarom maken we er als universiteit deel van uit?

Maggy: Una Europa is een Europese alliantie voor hoger onderwijsinstellingen. Binnen deze alliantie wordt nauw samengewerkt op het gebied van onderzoek, onderwijs en innovatie. Vanuit Leiden zijn we er nu zo'n anderhalf jaar bij betrokken.

Koen: De samenwerking is met tien toonaangevende universiteiten, en we hebben hier met partners te maken die gewoon echt goed zijn. Om welk onderwerp het ook gaat, er is altijd wel een Una Europa-partner met meer kennis of ervaring dan wij. Wij kunnen ons altijd optrekken aan een andere universiteit die net iets eerder  met een bepaalde innovatie is begonnen.

Koen Caminada en Maggy Ovaa

Hoe ziet die samenwerking er in de praktijk uit?

Maggy: Als onderzoeker kun je bijvoorbeeld meedoen aan het interdisciplinaire onderzoek rondom zes focusgebieden. Daarnaast worden er vernieuwende onderwijsprogramma's gemaakt en wordt er geëxperimenteerd, bijvoorbeeld met joint degrees. Voor professionele stafleden zijn er mogelijkheden om kennis te delen en mee te doen aan uitwisselingsprogramma's.

Koen: Er zijn ook hele grote vergezichten, bijvoorbeeld dat we samen toewerken naar een  Europees diploma. Una Europa is een van de koplopers als het gaat om het ontwikkelen van gezamenlijke onderwijsprogramma's of joint degrees.

Waarom is het belangrijk dat we als universiteit deel uitmaken van deze alliantie?

Maggy: Het biedt ons veel kansen om te innoveren en de kwaliteit van onderwijs en onderzoek te verbeteren. De alliantie richt zich ook op het versterken van Europese waarden en de Europese identiteit – onderwerpen waarbij je als individuele instelling of zelfs landelijk eigenlijk niet genoeg impact kunt maken. Neem bijvoorbeeld de digitalisering van onderwijs: universiteiten en hogescholen zijn steeds afhankelijker van grote techbedrijven, waardoor ze een deel van hun autonomie verliezen. Samen kunnen we die bedrijven gemakkelijker onze stem laten horen, en meer doen als het gaat om het stellen van voorwaarden.

Koen: Denk ook aan grote onderwerpen die nu spelen, zoals studiemigratie. Dat is niet alleen een Nederlands probleem. Het speelt in heel Europa en ik denk dat we in de Europese samenwerkingen veel sterker staan dan als Universiteit Leiden alleen.

Als collega's meer willen weten over Una Europa, of misschien zelf ook actief willen worden binnen het programma, wat is dan de eerste stap?

Maggy: Op 22 oktober organiseren we een Community Meet-up voor de gehele Leidse gemeenschap. Daar zullen collega's die al betrokken zijn bij Una Europa hun ervaringen delen. Dus wil je concrete voorbeelden van wat Una Europa jou kan bieden? Komt langs, je bent van harte welkom!

Koen:  Er zijn zeker ook mogelijkheden voor jou. Kijk eerst eens op de Una Europa website van de Universiteit Leiden. Dat geeft al een eerste indruk van wat de alliantie inhoudt. Weet ook dat je niet met alle elf de universiteiten aan de gang hoeft te gaan. Een samenwerking met enkele partners kan ook. Het allerbelangrijkste is dat je je afvraagt: ‘Waar ben ik nu mee bezig en waar zouden anderen ook van kunnen profiteren?’. Want als anderen meedoen, kun je meer bereiken. Kijk eens hoe Una jou kan helpen jouw ambities waar te maken. Dat is al een goed begin.

Een laatste vraag: wat is jullie grootste Una Europa wens?

Koen: Mijn wens is dat allianties zoals Una Europa blijven groeien en een essentieel onderdeel worden van het Europese hoger onderwijslandschap. Er is zoveel potentie. Allianties creëren mogelijkheden voor onze wetenschappers om samen te werken en financiering aan te vragen voor gezamenlijke internationale onderzoeksprojecten, of voor studenten die in meer dan één land willen studeren - om slechts enkele voorbeelden te noemen. Om dit voor elkaar te krijgen, zullen we allemaal een 'pay it forward'-mentaliteit moeten aannemen. Laten we de kennis die we in Nederland hebben vergaard gul delen met onze Europese collega's om nieuwe mogelijkheden te creëren. Samen staan we veel sterker.

Doe ook mee met Una Europa!

Wil je ook actief worden binnen Una Europa? Heb je interesse in seed financiering, een uitwisseling of de andere activiteiten en kansen die regelmatig worden aangeboden? Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven en kom naar de Una Europa in Leiden Community Meet-up op 22 oktober.