‘Echte influencers staan voor de klas’

Iedereen wil iets zinvols doen, iets inhoudelijks, iets van betekenis. Het beroep van leraar heeft alles in zich. Daarom start Universiteiten van Nederland (UNL) vandaag de campagne ‘Doe iets wat ertoe doet’. Ook de Universiteit Leiden sluit aan om haar lerarenopleidingen onder de aandacht te brengen.

Kies voor een academische lerarenopleiding

Het doel van de campagne is om mensen met een nieuwe blik naar het leraarschap te laten kijken. UNL-voorzitter Caspar van den Berg: ‘Zonder voldoende goede leraren krijgen leerlingen niet het onderwijs dat zij nodig hebben om zich te ontwikkelen. Er zijn veel mensen die iets willen doen wat ertoe doet. Tegen hen zeg ik: kies voor een lerarenopleiding aan de universiteit.’

Doe iets wat ertoe doet

De campagne 'Doe iets wat ertoe doet' start met een actie op de Zuidas in Amsterdam en is door heel Nederland te zien. Onder andere met muurschilderingen op universiteitsgebouwen en posters met inspirerende en aansprekende quotes. Bijvoorbeeld ‘Promoveer tot leraar’ of ‘Verander de wereld van die ene leerling’. We laten hiermee zien dat je als leraar echt impact kunt hebben op jonge mensen. Het leraarschap is een vak dat zingeving, passie en zelfontplooiing biedt.

Roep om beter onderwijs

Op scholen is veel vraag naar universitair opgeleide leraren. Schoolbesturen en scholen zien in toenemende mate de meerwaarde van de academisch geschoolde leraar. Met hun vakkennis en onderzoekende houding helpen zij leerlingen en scholen verder, bijvoorbeeld met onderwijs dat gebaseerd is op recent wetenschappelijk onderzoek. Daarom zetten alle Nederlandse universiteiten zich in om meer academisch geschoolde leraren op te leiden.

Vele wegen naar de universitaire lerarenopleiding

Maar hoe word je leraar in het primair of voortgezet onderwijs? Bij de Universiteit Leiden zijn veel routes om leraar te worden, voor zowel studenten als zij-instromers. Het ICLON en het Instituut Pedagogische Wetenschappen ontwikkelden samen een website om je te helpen de universitaire lerarenopleiding te vinden die bij je past. Zo kun je snel aan de slag voor de klas met de juiste onderwijsbevoegdheid.

Meebouwen aan de wereld van morgen

Esther de Vrind (opleidingsdirecteur lerarenopleiding ICLON): ‘Als leraar bouw je mee aan de wereld van morgen. Bij het ICLON leer je hoe je leerlingen kunt begeleiden, motiveren en laten groeien met een solide basis van didactische expertise en persoonlijke aandacht.’

Tim Mainhard (hoogleraar Onderwijswetenschappen): ‘Er is veel meer mogelijk dan je denkt. Met heel veel verschillende bachelors kan je door naar de opleiding voor basisschoolleerkracht of als leraar in het voortgezet onderwijs. Of je nu geïnteresseerd bent in de uitdagingen van de scholen in de grote steden of de kleine school op het dorp of in de buitenwijk. De Universiteit Leiden heeft een lange traditie in het opleiden van leraren en doet dit samen met de scholen in de regio.’

Elise Bouman (programmamanager Universiteit Leiden Aanpak lerarentekort): ‘Nergens kun je je liefde voor je vak beter delen dan voor de klas. Als academische leraar blijf je jong door je dagelijkse contact met jonge mensen. Je ziet leerlingen dankzij jouw lessen groeien tot geïnteresseerde jongeren die met een kritische blik de school verlaten.’

De campagne ‘Doe iets wat ertoe doet’ loopt tot en met februari 2025.

Bekijk welke universitaire lerarenopleiding bij je past

Doe iets wat ertoe doet!