Eén toetsapplicatie voor de hele universiteit

Vanaf dit studiejaar maken alle faculteiten gebruik van dezelfde toetsapplicatie voor digitaal toetsen: Ans. Voor veel faculteiten is dit al een oude bekende, maar voor de medewerkers en studenten van Sociale Wetenschappen (vanaf 1 september) en Geesteswetenschappen (vanaf 1 februari) is het nieuw. Zij nemen afscheid van het toetssysteem Remindo.

Aanbestedingsplicht

Vanwege de toename van het digitaal toetsen was de universiteit in 2023 verplicht om de software hiervoor aan te besteden. Dit resulteerde in een campusbrede licentie voor Ans en de implementatie van deze software bij alle faculteiten. Het LUMC blijft bij uitzondering gebruikmaken van Remindo.

Eén systeem voor iedereen

De overgang naar één systeem voor digitaal toetsen heeft een aantal belangrijke voordelen. Het functioneel beheer van de toetsapplicatie is nu op één plek ondergebracht, bij Student- en Onderwijszaken (SOZ), en vanuit het perspectief van onderhoud, beheer en leveranciersmanagement is het beter om allemaal met hetzelfde systeem te werken, in plaats van te investeren in verschillende lokale applicaties.

Met de implementatie van Ans bij alle faculteiten zijn er ook koppelingen met ULCN en uSis gerealiseerd. Hierdoor hebben alle medewerkers en studenten vanaf 1 september automatisch toegang tot Ans.

Begeleiding

Al die voordelen nemen niet weg dat een nieuw systeem even wennen is voor de collega’s en studenten die er voor het eerst mee moeten werken. Om te zorgen voor een zo soepel mogelijke overgang organiseren de faculteiten voor onder andere de collega’s van FSW en FGW diverse workshops. Ook ondersteunen de teams van Ecole (FGW) en SOLO (FSW) de docenten. Studenten die voor het eerst gebruik gaan maken van Ans krijgen voorafgaand aan de toets en in de toetszaal instructies.

Heb je vragen of behoefte aan extra ondersteuning? Neem dan contact op met de Teacher Support Desk van jouw faculteit. Zij kunnen op hun beurt weer terecht bij het team van SOZ.