Eervolle vermeldingen voor Hannah Appel and Kimmy Shah (LDT) bij de VPR/VPRA Scriptieprijs 2024

Op vrijdag 20 september werd door Nederlandse Verenigingen voor Privacyrecht (VPR) en voor Privacy Recht Advocaten (VPR-A) de winnaar van de jaarlijkse scriptieprijs bekend, tijdens een ceremonie in de Lorentz-zaal van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid in Leiden. We zijn erg trots dat Kimmy Shah en Hannah Appel, recent afgestudeerden van de Adv. LL.M. in Law and Digital Technologies, genomineerd waren met de scripties die ze in ons programma schreven.

De uitreiking bestond uit een inleiding door data-ethicus en filosoof Piek Knijf (Filosofie in Actie) over de bredere dimensies van privacy, gevolgd door korte presentaties door de drie genomineerden van hun afstudeeronderzoek.

Kimmy Shah presenteerde haar scriptie getiteld: 'I Think, Therefore They Know. Exploring the Challenge to the Freedom of Thought by Online Commercial Practices and the Regulatory Implications for the GDPR in the European Union'. In haar onderzoek verbindt ze het fundamentele recht op Freedom of Thought met het recht op gegevensbescherming, en analyseert ze hoe de lacunes in de bescherming van de vrijheid van denken in de GDPR die ze heeft geïdentificeerd, al dan niet kunnen worden aangepakt door de recent aangenomen AI-Act.

Hannah Appel presenteerde haar scriptie getiteld: 'Protecting Human Digiity in the Age of Emotion Recognition: Analysis the Effectiveness of Specific Transparancy under the AI Act'. Haar onderzoek bestaat uit een kritische analyse van de technologieën die "Emotion Recognition Systems" worden genoemd, hun impact op menselijke waardigheid als het meest fundamentele grondrecht, en de mate waarin de transparantieverplichtingen die opgelegd worden in de komende AI-Act effectieve bescherming bieden - niet alleen in theorie, maar ook in de ervaring van degenen die aan deze technologieën worden onderworpen. Hiervoor zette ze een vragenlijst uit over welk soort beschermingsmaatregelen mensen geschikt en effectief zouden vinden. Dit empirische gedeelte bleek op zich al te werken om het bewustzijn te vergroten over de vaak weinig transparante werking en mogelijke gevolgen van dergelijke systemen.

Beide Law and Digital Technologies-scripties kregen een eervolle vermelding (en elk een prijs van 500 euro), met grote waardering van de jury voor de ambitie en innovativiteit van het onderzoek. De winnaar was de Nederlandstalige scriptie van Roosmarijn Hobbelen (UvA), over de vraag of Art.80 van de Nederlandse implementatie van de GDPR (AVG) class action claims (WAMCA) toestaat.

Een uitgebreid verslag van de prijsuitreiking en het werk van de twee eervolle vermeldingen en het winnende onderzoeksproject verscheen op Netkwesties.

Zie de website van  VPR/VPRA Scriptieprijs 2024 voor meer informatie.