Facultair jaar geopend in de Hortus
Ook dit jaar werd het facultaire jaar geopend in de Hortus Botanicus. In de eeuwenoude tuin ontmoetten medewerkers en studenten elkaar met een drankje en een hapje.
Decaan Mark Rutgers besteedde in zijn speech aandacht aan de financiële situatie van de faculteit. ‘Het wordt geen gemakkelijk jaar. De faculteit zal naar verwachting in omvang moeten krimpen’, zei hij.
Het afgelopen jaar zijn daar al verschillende maatregelen voor getroffen, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat deze ook voldoende zijn om de dreigende bezuinigingen uit Den Haag op te vangen. ‘In dit alles is nog niet meegenomen wat er vanuit de politiek gaat komen’, benadrukte Rutgers. ‘Dat weten op zijn vroegst met Prinsjesdag. Dan pas kunnen we in meer detail inschatten wat de effecten van de verschillende beleidskeuzes zijn op korte en lange termijn.’
‘Laat je horen’
Vooruitlopend op deze beleidskeuzes moedigde Rutgers de aanwezigen aan om hun stem te laten horen. ‘Voor de zomer hebben we dat gedaan met de flitscampagne. Afgelopen maandag was er een afvaardiging op de alternatieve opening van het collegejaar in Utrecht.’ Rutgers benadrukte daarbij dat het juist voor geesteswetenschappers van belang is om aandacht te vragen voor hun onderwijs en onderzoek in een tijd waarin ‘de aandacht beperkt lijkt tot technische kennis en opleiden voor tekortsectoren’.
‘We kunnen de grote uitdagingen in onze mondiale samenleving niet oplossen zonder de geesteswetenschappen. Of het nu gaat om klimaatverandering en de noodzaak onze levensstijl aan te passen. De enorme invloed van artificiële intelligentie op ons dagelijks leven en ons zelfbeeld als mens; migratie of oorlogen met diepe regionale, historische en culturele wortels: zonder geesteswetenschappelijke kennis en daarin geschoolde professionals en deskundigen komen we er niet uit.’
Onderwijsprijs
Na afloop van de speech werd de Onderwijsprijs uitgereikt. Na rijp beraad van de commissie Onderwijs werd deze dit jaar toegekend aan universitair docent Christopher Green, die volgens de commissie talent heeft om zijn studenten de wereld achter de persoonlijke, menselijke verhalen waaruit de Koreaanse geschiedenis is opgebouwd te laten zien. Tweede werd universitair docent Johan de Jong, die volgens de commissie ‘welsprekendheid combineert met een scherp gevoel voor humor.’
Wil je meer informatie over de financiële situatie en de maatregelen die de faculteit hiervoor treft? Op Perspectief 2028 - Universiteit Leiden vind je de meest gestelde vragen.