Feestelijke opening van de master Jeugdrecht met voormalig staatssecretaris drs. Maarten van Ooijen

Afgelopen dinsdag 3 september werd de master Jeugdrecht feestelijk geopend in de Oude Sterrewacht in Leiden. Oud-staatsecretaris drs. Maarten van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport verzorgde de openingslezing voor de nieuwe lichting studenten.

Het collegejaar werd geopend door prof. mr. drs. Mariëlle Bruning. Tijdens haar opening besprak zij meerdere actualiteiten met betrekking tot het jeugdrecht, om zo het belang en de relevantie van het masterprogramma te benadrukken.

Na de opening gaf drs. Maarten van Ooijen een inspirerende lezing over zijn werk als oud-staatsecretaris. Van Ooijen was in zijn functie verantwoordelijk voor de jeugdhulp en de uitdagingen in dit domein. Hij vertelde over het onrecht dat wordt ervaren in de maatschappij en de wettelijke mogelijkheden die soms krachteloos lijken. Zo vertelde hij over een meisje dat hij in een jongerenpanel ontmoette waarbij ‘het falen van de overheid zich in optima forma presenteerde’. Zij was in een pleeggezin geplaatst vanwege het misbruik dat bij haar thuis plaatsvond. In het pleeggezin werd zij opnieuw misbruikt. De maatschappelijke belofte om veiligheid aan dit meisje te bieden ligt in de wet besloten maar in de praktijk kwam daar niets van terecht. Hij benadrukte met dit soort voorbeelden tevens het belang van ontmoetingen met de mensen die het aangaat: kinderen en ouders.

Zijn verhaal bood de studenten een waardevol inzicht in de praktijk van het jeugdrecht. De boodschap die hij de studenten meegaf was om tweehandig te zijn. Enerzijds een hand die de wet draagt en anderzijds een hand die gevuld is met ethisch besef, nuchterheid en realiteitszin.

We kijken terug op een succesvolle en inspirerende opening.