Masterscriptieprijzen Politieke Wetenschap 2024: de genomineerden

De scriptie is een belangrijke mijlpaal voor masterstudenten die afstuderen in de Politicologie. Daarmee laten zij zien dat zij in staat zijn om zelfstandig onderzoek te doen en maatschappelijke vraagstukken grondig en objectief kunnen analyseren. Daar komt veel bij kijken: uren in de collegebanken, discussies, denkwerk en doorzetten. In sommige gevallen levert dit uitstekende, publicatiewaardige traktaten op die in aanmerking komen voor de prestigieuze Political Science Master’s Thesis Prise. Voor 2023-2024 bekijkt de jury zeven nominaties, die een breed scala aan onderwerpen beslaan, van campagne-uitgaven tot Afrikaanse regionale economische gemeenschappen. Op 11 oktober 2024 zullen we weten wie aan onze Hall of Fame wordt toegevoegd.

De jury, bestaande uit Corinna Jentzsch, Tom Theuns en Yuan Yi Zhu, neemt momenteel de onderstaande scripties onder de loep. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de master’s graduation ceremony op 11 oktober 2024 in het Academiegebouw in Leiden.

De shortlist

• Ismail Sidqui, The influence of African Regional Economic Communities (RECs) on coup occurrence: An analysis of the Eastern African Community (EAC) and the Economic Community of West African States (ECOWAS) (begeleiders: Rutger Hagen en Femke Bakker)
  • Tillman Iwersen, Not Just a Numbers Game: The Effects of Opposition Fragmentation and Polarisation in 19 Established Democracies (begeleider: Ingrid van Biezen; tweede lezer: Michael Meffert)
  • Ruben Geertman, Squabbling on ethnic lines: A quantitative analysis of the implications of ethnic recognition for peace (begeleider: Maria Spirova; tweede lezer: Vasiliki Tsagkroni)