In Memoriam emeritus hoogleraar Victor Halberstadt (1939 – 2024)

Tot onze grote droefheid is op vrijdag 13 september 2024 Victor Halberstadt overleden. Hij was sinds 1974 als hoogleraar Openbare Financiën verbonden aan de Afdeling Economie van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden; de laatste jaren als emeritus hoogleraar.

Daarnaast bekleedde hij vele andere maatschappelijke functies. Hiermee drukte hij door de tijd heen een stempel op het bestuur en de politiek binnen de samenleving, zowel nationaal als internationaal, alsmede op het bedrijfsleven en de culturele sector.

Met het overlijden van prof. Victor Halberstadt verliest de universiteit een markante en erudiete persoonlijkheid. Decennialang sloeg hij een brug tussen de wetenschapsbeoefening en de maatschappelijke praktijk. Veel generaties van studenten en medewerkers zullen hem herinneren als steunpilaar bij hun loopbaankeuzes. Veelvuldig adviseerde hij bestuurders van onze universiteit.

Wetenschappelijk was prof. Halberstadt eveneens actief bij de Fellowship Stichting (NIAS/KNAW) en als lid van de Raad van Advies NIOD (KNAW). Ook was hij verbonden aan de Koç University in Istanbul en de Lee Kuan Yew School of Public Policy in Singapore, als lid van de Raad van Toezicht (vanaf 2005). Van 1987 tot 1990 was hij president van het International Institute of Public Finance.

Een belangrijke maatschappelijke adviserende rol vervulde hij van 1972 tot 2004 als Kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER). Ook was hij Kroonlid van de Adviesraad Defensie Aangelegenheden.

Daarnaast bekleedde hij tal van advies- en toezichtfuncties in het bedrijfsleven. Zo was hij voorzitter van de DaimlerChrysler International Advisory Board (1995-2005), lid van het International Advisory Board van Chugai Ltd en sinds 1991 was hij lid van de Raad van Advies van de Goldman Sachs Group. Commissaris was hij onder meer bij ING, KPN en TNT.

In de culturele sector was hij onder meer bestuurder van het Concertgebouw (1988-2011) en lid van de Raad van Toezicht van De Nederlandse Opera en voorzitter van de Raad van Toezicht van de Boekmanstichting.

Prof. Victor Halberstadt was ook een drijvende kracht bij het organiseren van de Bilderbergconferenties; van 1980 tot 2000 was hij de Honorair Secretaris-Generaal. Vanaf 1990 was hij ook lid van de Faculty van het World Economic Forum. Op non-gouvernementeel gebied zette hij zich in voor de International Centre for Missing & Exploited Children (ICMEC) en nam hij zitting in de Population Council.

In de jaren zeventig en tachtig genoot prof. Victor Halberstadt bekendheid als vooraanstaand PvdA-econoom. In 1981 loste hij als kabinetsinformateur, samen met Cees de Galan, een kabinetscrisis rond een begrotingstekort op.

Prof. Victor Halberstadt werd in 1990 benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw en in november 2018 werd hij onderscheiden met het Erekruis van de Huisorde van Oranje. Hij kreeg deze bijzondere onderscheiding vanwege zijn vele verdiensten over een lange periode voor het Koninklijk Huis. Zo begeleidde hij begin deze eeuw koningin Máxima bij haar kennismaking met de Nederlandse samenleving.

De Universiteit Leiden, de Faculteit der Rechtsgeleerdheid en de Afdeling Economie zijn prof. Victor Halberstadt veel dank verschuldigd. Wij wensen zijn naasten sterkte toe bij dit grote verlies.

Namens de universitaire gemeenschap,

College van Bestuur